Vrijheid van (over)leven of niet?

Op 5 mei 2020 vieren wij in Nederland 75 jaar bevrijding. Vrijheid vieren in deze tijd kenmerkt zich
als een stand-still bij het fenomeen van de maakbaarheid. Als wij maar zaken anders organiseren staan wij boven leven en dood. Echter dat is een illusie.

Sectoren/branches sluiten op last van de overheid. Een scala aan selectieve noodmaatregelen staat hier tegenover, veel, maar niet overal toereikend.In een klein land met een formidabel organisatie vermogen en een opmerkelijke kruideniersmentaliteit ontstaat echter wel een voorzichtig momentum.

Het is een dynamiek van perspectief op vrijheid. Volgens van Dale betekent vrijheid dat er sprake is van een keuze, een beslissing of daad die aan de persoon in kwestie kan worden toegeschreven.
Daarbij is ‘de afwezigheid van dwang’ essentieel. Nog een verdiepende stap is de negatieve vrijheid ‘ ofwel ‘een minimum aan verplichtingen’. Daartegenover staat de positieve vrijheid als ‘een mogelijkheid hebben of krijgen’ tot handelen.

Echter wat betekent vrijheid in 2020 in deze context voor een MKB- ondernemer? Vrijheid is de waarde van waaruit een ondernemer anno nu een keuze maakt hoe te handelen. Of gebruik maken van een noodmaatregel die hem, zijn bedrijf en vooral zijn mensen behoed voor een inflatie op het leven van nu en zijn voortbestaan. Of juist geheel of gedeeltelijk het tegenovergestelde! Dus geen gebruik maken van de noodmaatregelen, geen leningen aangaan en op basis van een – disruptive innovation- principe het roer waar mogelijk totaal omgooien. De praktijk blijft weerbarstig.

Desalniettemin is er meer ruimte voor dialoog. Er worden bewuste keuzes gemaakt en we ontmoeten elkaar ondanks de anderhalve meter economie wel degelijk al is het op een andere manier.
Juist in die ontmoeting ligt de kiem van het nieuwe leven voor de MKB ondernemer van vandaag en morgen.

Faridah Azimullah, Voorzitter MKB- Haarlem