Travelex of bewaker alternatief gesloten afstortmogelijkheid bankautomaten

Met onmiddellijke ingang (8 -1-2021) hebben de banken in Nederland 500 automaten met afstortmogelijkheden voor ondernemers gesloten. Dat is begrijpelijk door de plofkraken en ook het gevaar van geweld bij pinautomaten maar het is wel weer een extra zorg voor ondernemers, en dan met name voor de traditionele MKB ondernemers. De banken wilden dit al heel lang maar de directe aanleiding is de reeks van plofkraken die niet alleen veel directe schade opleveren maar ook een gevaar kunnen opleveren voor gebruikers, medewerkers en/of voorbijgangers door achtergebleven explosieven, aldus de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).

Negatief effect voor ondernemers
Tot voor kort hadden ondernemers de mogelijkheid om contant geld in speciale zakken de zogenaamde sealbags te kunnen storten bij een bankautomaat, tegen betaling, in de buurt.

Ondernemers zijn hier niet blij mee sommigen ronduit boos. Het risico voor ondernemers die met extra geld blijven zitten en daardoor makkelijke beroofd kunnen worden is groot. De banken of anders plekken zoals tabakswinkels die nog wel deze mogelijkheid bieden zijn zeer beperkt in aantal en hebben ook nog eens beperkte openingstijden, of zijn dicht door de lockdown! Dat geldt ook voor Haarlem.

Er is dan ook een massale oproep aan consumenten om bij voorkeur te pinnen in plaats van contact te betalen in de winkel.

Actie MKB-Haarlem
Inmiddels heeft MKB-Haarlem gepleit voor het behoud van deze service bij banken en kantoren. Dit met een blik op het buitenland door het installeren ook in Nederland van bewaakte locaties in winkelcentra of bij banken of andere kantoren waar niet alleen ondernemers terechtkunnen voor het afstorten van contact geld maar ook voor het veilig kunnen pinnen. Niet alleen in het buitenland (Azië) is dit gebruikelijk maar ook in Europa zijn er landen (Duitsland bijvoorbeeld)  die deze mogelijkheid bieden.

Alternatief
Een alternatief voor ondernemers is het gebruik maken van een waarde transporteur die komt voorrijden bij een winkel/kantoor en een  beveiligde afstortservice biedt. De kosten zijn naar verwachting een stuk hoger.

Travelex
Ondernemers kunnen nu  wel met een seal bag terecht bij één van de 50 Travelex kantoren in Nederland. Travelex is het moederbedrijf van de vroegere Grenswisselkantoren.

De ondernemer kan dan de sealbag afleveren bij een Travelex kantoor. Het geld wordt dan afgehaald door waardetransporten. Dat bespaart kosten voor  ondernemers omdat er hier sprake is van bulktransporten. “Ondernemers mogen niet nog eens extra de dupe worden van een maatregel van de banken op last van de politie in deze coronacrisis”,  aldus de woordvoerders van dit  mooie initiatief van Travelex.