Gezonde gastvrijheid antwoord op verantwoord, veilig ondernemen

Ondernemers zijn het afgelopen jaar door een diep dal gegaan. Door de steunpakketten van het kabinet hebben velen hun onderneming in eerste instantie kunnen redden. 2021 zal nog het uiterste vergen van ondernemer en overheid omdat steun op maat nog te vaak het onderspit delft.
Maar er gloort hoop aan de horizon. Er is een vaccin en niet eentje maar er zijn er meer. Vaccinatie biedt de natie echter wel een bescherming tegen Covid-19 en de inmiddels geconstateerde varianten.
De grote angst voor ondernemend Nederland is echter niet de nieuwe varianten van het virus, want dat is gebruikelijk bij de virussen. Het is echter de zorg voor het gevoel van urgentie in het belang van een snelle bescherming van de meest kwetsbare deel van onze bevolking door te vaccineren.

Want het is verbijsterend dat Nederland hekkensluiter is in Europa qua vaccineren. Opmerkelijk is ook de logistiek. Nederland is echter bij uitstek een uitblinker is het opzetten van een gedegen logistieke structuur. Cruciaal daarbij is wel een krachtige bestuurlijke rol.

Ondernemers zouden naast het vaccineren ook veel baat bij hebben bij het nieuwe ondernemen in deze en de post -Coronatijd. Dat vraagt een nieuwe benadering van de gastvrijheid. ’Gezonde gastvrijheid’ is daarbij het nieuwe adagium van ondernemerschap. Testen kan een – voorwaarde voor toegang- worden. De testmogelijkheden en nieuwe ontwikkelingen zijn groots. Door snelle, betrouwbare testen in te kunnen zetten bij de ingang van restaurants, sportlocaties, festivallocaties, etc. is er sprake van zogenaamde ‘gezonde gastvrijheid’. Dat biedt een broodnodig  perspectief.

Terug naar de actualiteit staat een avondklok op stapel met extra verplichte fysieke beperkingen. Een last resort om te reflecteren op 2020 en te kijken naar 2021.  De ondernemersgeest is echter vrij en de kans op gezonde gastvrijheid, straks, is groot.

Faridah Azimullah
Voorzitter MKB- Haarlem