Pasen 2020: MKB snakt naar snelheid steunmaatregelen

Er is een massaal beroep gedaan op de beschermingsmaatregelen voor het voortbestaan van MKB -bedrijven lees het behoud van de economie. Nu de confetti van de noodmaatregelen is neergedaald wordt de balans opgemaakt.

Per dag wordt zichtbaar hoe fijnmazig onze economie uiteindelijk is en hoe belangrijk het is oog te blijven hebben voor het geheel. De sectoren die vooralsnog door de overheid gesloten zijn hebben baat bij de snelheid van de steunmaatregelen. Maar niet alleen in deze sectoren is de nood hoog maar eigenlijk in de hele keten dreigen bedrijven over de rand van de afgrond te vallen. De maatregelen dienen als overbrugging maar ook als redding van het voortbestaan. Maar juist die snelheid staat op het spel.

Het loket wat tot nu toe aan top staat om ondernemers snel, adequaat en vooral concreet te helpen is vooralsnog loket 155. Een stichting waarbij een groot deel van de gemeenten in Nederland is aangesloten om de uitvoering van de diverse regelingen financieel mogelijk te maken.
Echter het succes valt en staat met een goede logistiek van de verwerkingsprocessen van de aangesloten gemeenten en daar schort het nog wel aan. In Haarlem zou er sprake zijn van vier weken!

Opmerkelijk dat in een sterk gereguleerd land de ondernemer toch weer bedolven raakt onder druk van de bureaucratie. Een thema waar jaar en dag MKB ondernemers last van hebben maar hardnekkig blijft voortbestaan.

Tot slot is er het idee van een App die de intelligente lockdown kan opheffen met intelligente open-up.
Science fiction pur sang in een maatschappij die nu niet alleen onder het mom van de veiligheid, maar sterker nog onder mom van de veiligheid voor de gezondheid, de privacy van haar burgers dreigt in te leveren.

Laten we ons niet gek laten maken en dit Paasweekend waken over ‘ Een gezonde geest in een gezond lichaam” als uitdaging voor Pasen 2020.

Faridah Azimullah
Voorzitter MKB- Haarlem