Nudging: De muze van het moment voor MKB-ondernemers

Woede, verbazing en irritatie roepen de nieuwsprogramma’s dagelijks op in het opwerpen van barrières, het aandacht geven aan beren op de weg en het ontberen van creativiteit, inspiratie of gevoel voor logistiek. Terwijl juist Nederland zou kunnen uitblinken in de creatie van adequate en voldoende testcapaciteit, goed verdedigbare maatregelen en nu alles op alles te zetten voor een soepel, strak georganiseerd publieke, private landelijke vaccinatielogistiek. Niet straks, maar nu.

Logistiek is in een doorvoerland als Nederland, en dichter bij huis zoals de culinaire stad Haarlem, essentieel. Elk restaurant, elke winkel of bedrijf heeft baat bij een betrouwbare en werkbare logistiek. Barrières opheffen, beren op de weg elimineren en geïnspireerd kijken naar kansen door nudging is nu meer dan ooit de muze van het moment voor MKB-ondernemers.

Zoals het omgaan met het verbod op vuurwerk op een moment dat alle inkopen door de bedrijven is gedaan en dat Nederland haar ultieme ontladingsmoment met vuurwerk uit eigen hand mist. Maar precies hier ligt de crux.  Interessant zou zijn om juist deze elementen te combineren in een eindejaarshow met vuurwerk georkestreerd op een wijze die navolging biedt voor de toekomst. Logistiek prikkelend door geen grote mensenmassa’s, die niet gecontroleerd kunnen worden, maar met drive-in en drive-through mogelijkheden op een daarvoor goed ingerichte locatie. Met specifieke culinaire pakketten die duurzaam geleverd kunnen worden door de lokale horeca en via videoschermen door de stad en op de TV thuis gevolgd kunnen worden.

Te ingewikkeld? Te moeilijk om te organiseren? Of misschien net dat duwtje in de rug als cadeau voor de meerderheid van de miljoenen Nederlanders die zich wel aan alle maatregelen houden, een mondkapje dragen zonder morren en zich als ondernemer blijven inzetten voor een levensvatbaar bedrijf!

Faridah Azimullah
Voorzitter MKB- Haarlem