Lichtpuntje horeca Haarlem

De coronamaatregelen voor de horeca zijn enorm. De gemeente Haarlem komt de horeca waar mogelijk tegemoet en staat tijdelijk functiewijzigingen in de horeca toe tot de horeca weer open mag.     Vooralsnog is het kopen van eten en drinken bij de horeca toegestaan. Maar vanaf nu is het ook mogelijk om seizoens-producten te kunnen verkopen, kerstartikelen horen daar nu ook bij. Er is wel een aantal voorwaarden gesteld. Als ondernemers zich hieraan houden, mogen ze gelijk aan de slag en hoeven ze hier geen melding van te maken.

De gemeente stelt de volgende voorwaarden:

• Er is enkel verkoop vanuit de  horecazaak of het terras mogelijk. Het betreft bij voorkeur horecagerelateerde- of seizoensproducten.
  • Alcoholhoudende drank mag alleen verkocht worden vanuit de zaak en niet op het terras.
  • Er mag geen alcoholhoudende drank worden verstrekt anders dan in een gesloten verpakking, die niet zonder kenbare beschadiging kan worden geopend.
  • De bereiding van voedsel gebeurt binnen.
  • Gekochte waren mogen niet geconsumeerd worden in de horecagelegenheid, het terras of in de directe omgeving daarvan.
  • Er mogen geen sta- of zitplekken gecreëerd worden voor klanten.
  • De overlast wordt tot een minimum beperkt. Muziek is niet toegestaan.
  • De directe omgeving wordt schoon achtergelaten.
  • Er wordt rekening gehouden met de coronamaatregelen. Zorg dus ook voor voldoende doorloopruimte voor voetgangers.
  • Het plaatsen van objecten gebeurt zodanig dat de verkeersveiligheid en de brandveiligheid gewaarborgd blijven.
  • Alle aanwijzingen die namens de gemeente of de hulpdiensten worden gegeven, dienen direct te worden opgevolgd. “

Maaltijden, dranken en producten mogen vanaf het terras verkocht worden. Bij ondernemingen zonder terras is loketverkoop ook toegestaan.

Bij vragen, kan er contact opgenomen worden met de gemeente Haarlem via terras@haarlem.nl

Bron: www.haarlem.nl/nieuws/verkoop-seizoensproducten-door-horeca