Innovatief antwoord nodig voor MKB-ondernemers op de ‘Amsterdam The Style Outlets‘ in Halfweg

 In Nieuws

Ondanks de grote zorgen van MKB-ondernemers met name vanuit Amsterdam en Haarlem maar ook vanuit de gemeenten Haarlemmermeer (inclusief de Provincie van Noord-Holland) is de ‘Amsterdam the Style Outlets’, gelegen aan de  SugarCity Ring 1 in Halfweg een feit. Op 26 november opende de ‘Amsterdam The Styles Outlets’ haar deuren voor consumenten uit de hele regio. Er zijn 115 modewinkels te vinden en liefhebbers van merken als Guess, Nike, G-Star, Adidas, Puma en Björn Borg kunnen hier terecht! De verwachting is 2,5 miljoen bezoekers per jaar. Terwijl nu door Corona de mensenmassa beperkt blijft tot maximaal 2000 mensen. Er werken ongeveer 600 mensen. Een groot aantal mensen dat voorheen werkzaam was op Schiphol is nu actief hier.

De eigenaar van de ‘Amsterdam The Style Outlets’ is Neinver een Spaanse Multinational en gespecialiseerd in het beheren, ontwikkelen en investeren in commercieel en logistiek vastgoed in landen als: Frankrijk, Italië, Polen, Nederland en Spanje. Interessant is dat het het enige bedrijf is in deze industrie die duurzaamheidscertificaten heeft in al haar Outlet centers in Europa.

Nu de ‘Amsterdam The Style Outlets’ er is dwingt het onder meer Haarlem om nu innovatieve keuzes te maken voor de eigen binnenstad. Bereikbaarheid  blijft daarbij een uitdaging. In vergelijking met de Outlet is het makkelijk te bereiken zowel met de auto, in grote goed verlichte garages, maar ook eenvoudig te bereiken met de trein.

Maar dit geldt ook andersom! Vanuit het Outlet center ben je met de trein binnen twee tot drie stops in Haarlem. Waarbij het winkelen een stijlvol, betaalbaar en culinair gevolg kan krijgen. Daarbij kan het zeer helpen wanneer Haarlem haar belangrijkste  winkelstraat een nieuw cachet geeft waardoor consumenten van het Outlet center graag even doorrijden naar Haarlem.

In februari 2020 is vanuit MKB-Haarlem een inspiratienetwerkbijeenkomst georganiseerd met als titel ‘leegstand in beweging’.  Gericht op de aanpak van de leegstand in Haarlem met onder meer de aanpak van het monumentale V&D gebouw, maar ook de winkelstraten zoals de Grote Houtstraat in het bijzonder.

Essentieel blijft dan in plaats van te vechten tegen grote verleidingen van een charmant goed bereikbare  Outlet, de aantrekkelijkheid van Haarlem innovatief op de kaart te zetten. Door  te investeren in een top bestemming voor het monumentale V&D pand wat dagelijks traffic genereert. Niet simpelweg het pand benutten voor woningen maar juist voor een trekpleister zorgen. Een eyecatcher voor de regio. Met mogelijk ambachtelijke winkeltjes, musea, kleine kunstinstellingen, horeca, de bibliotheek van morgen met mogelijk zelfs sport. Denk aan een zwembad in de kelder en meer. Maar denk ook aan de aanpak van de Grote Houstraat zoals de Buchananstreet in Glasgow (Schotland) die tegen dezelfde  problemen aanliep waar Haarlem nu mee kampt.

Vers van de pers is de ontwikkeling van dynamische stations, mateloos interessant ook voor Haarlem. Want de stad is rijp voor een nieuwe dynamiek waar mensen graag komen om de winkelen, te kiezen uit een gevarieerd aanbod, van juist diverse winkels en culinaire mogelijkheden.

Kortom dat vraagt om een visie, het durven investeren en Haarlem te laten worden wat het wil zijn:  een sprankelende place-to-be !

Voorzitter MKB-Haarlem
Faridah Azimullah

Recente berichten

Laat een reactie achter

Start met typen en druk op enter om te zoeken