MKB-Haarlem Prinsjesdagontbijt

Prinsjesdagontbijt 2023

Traditioneel organiseert MKB-Haarlem steeds één of twee dagen na Prinsjesdag het Prinsjesdagontbijt.  Dit jaar was MKB-Haarlem te gast bij het Wapen van Kennemerland, een sfeervolle locatie in Haarlem. De highlights van de Troonrede passeerden als eerste de revue. Maar belangrijker was  dat er verschillende aspecten uit de Miljoenennota zijn gelicht die direct van invloed zijn op MKB-ondernemers. Doorgaans zijn er aansprekende en vervelende maatregelen. Dit jaar is het anders. Niet alleen omdat we te maken hebben met een demissionair kabinet maar vooral omdat de maatregelen voor ondernemers overwegend minder interessant dan wel negatief zijn voor ondernemers.

Concrete maatregelen zijn o.a.: ‘de arbeidskorting stijgt met 115 euro; de MKB winstvrijstelling gaat van 14% naar 12,7%; de zelfstandigenaftrek gaat van 5030 naar 3750 euro. Ondernemers staan nu extra onder druk. Daar komt nog eens bij dat ook de coronagelden teruggevorderd worden door de belastingdienst.

Ondanks dat de regeldruk dus wederom niet afneemt maar toeneemt zijn MKB ondernemers toch bij uitstek in staat om van een crisis tot uitdaging te maken. Maar dit keer geldt dat helaas niet voor iedereen.  Er is ruimte nodig voor ‘Kapitaal, Ideeën en Kansen. Ruimte voor kapitaal om ondernemers bij te staan, niet in eerste instantie een subsidie maar ruimte om het te geld zelf te verdienen. Ten tweede ruimte maken voor menselijk kapitaal.

Hoe kan verduurzaming en het versterken van de dienstverlening mogelijk blijven met minder personeel? Het kan door bij het verduurzamen van de mobiliteit, vervoer over water interessant wordt, zeker voor het MKB. Maar ook de aandacht voor nieuwe woon-/werkvormen als wooncoöperaties. En zo zijn er tal van voorbeelden.

Kortom de vindingrijkheid, creativiteit en veerkracht van ondernemers die cross-over durven samenwerken en ondernemen doen eer aan het feit dat het MKB de ruggengraat is van de economie. Voor vragen, ideeën of meer informatie bent u welkom contact op te nemen met het MKB-Haarlem ondernemersloket.