Buurtzaam ondernemen mooi lokaal ondernemerschap

Buurtzaam ondernemen

Buurtzaam ondernemen staat voor meer lokaal ondernemerschap. Zeker sinds Corona heeft het lokaal ondernemerschap een enorme impuls gekregen!

Hoe makkelijk is het om de bakker, groenteboer en de slager in de buurt te hebben enerzijds en de kapper, een boetiekje, kantoorboekhandel en doe-het-zelf zaak anderzijds.

Dat is niet alleen praktisch voor de consument maar zeker ook voor de bedrijven zelf.

De Regiobank bijvoorbeeld speelt daar handig op in. De van oudsher meest coöperatieve bank de Rabobank is tot nu toe, de bank die dicht bij de ondernemer blijft staan. Daar komt nu dus de Regiobank bij. De bank die de dienstverlening niet alleen digitaal maar juist ook nog fysiek ter harte neemt!

De roep om lokaal ondernemerschap te stimuleren draagt ook positief bij aan de levendigheid – lees de kwaliteit – van wonen in de wijk. Dat is een interessante gedachte omdat juist nu elke vierkante millimeter ingezet dient te worden om mensen te laten wonen. Dat drijft veel ondernemers de stad uit. Doodzonde! De combinatie is vaak een mooie middenweg. Bij hoogbouw de plint volledig in te richten met allerlei soorten MKB initiatieven.

Mooie voorbeelden zijn Regiobank in Haarlem of verspreid over Nederland Autobedrijf Schakenraad, Ed’s Kaashuis en Bremer Assurantiekantoor.

Buurtzaam ondernemen is een nieuwe naam voor wat veel ondernemers al doen en goed in zijn en dat is het lokaal in- en verkopen, de lokale inzet van personeel, een maatschappelijke bijdrage leveren aan een organisatie of club en samenwerken met locale partners in de buurt.

Nederland zou Nederland niet zijn als er inmiddels ook een certificaat bestaat van ‘buurtzame ondernemer’. Maar los hiervan draagt het Buurtzaam ondernemen bij aan een levendige, gezonde en vitale stad.