Maatregelen slechts millimeter lucht voor MKB-ondernemers

Het is opvallend dat de focus voor ondernemers zo moeizaam verloopt vanuit de politiek alle mooie woorden ten spijt.

Wat te denken van de horeca?! Met prachtig weer gaan mensen extra naar buiten. Een terras buiten in de open lucht met perfecte voorzorgsmaatregelen is bij uitstek een manier om groepsvorming en anderszins te reguleren. En dat staat haaks op wat er nu gebeurt, links en rechts om ons heen met grote en kleine groepjes (jonge) mensen. Vaak te dicht bij elkaar. Het is trouwens een branche die als een van de eerste adequaat heeft geanticipeerd op de Coronamaatregelen van ‘veilig genieten’, van het uit eten gaan c.q. het afhalen of laten bezorgen van (luxe) maaltijden. Plus dat de besmettingen niet geconstateerd zijn in de horeca maar met name thuis in de eigen omgeving!

Willekeur

Neem musea bijvoorbeeld, die varen er zeer wel bij om gasten op afstand langs uiteenlopende kunst te leiden. Dat is een zegen voor zowel het museum maar zeker ook voor haar gasten en kunstliefhebbers. Met schoonheid als inspiratiebron voor burger en business. Maar moeten vooralsnog gesloten blijven.

Private shopping

De contactberoepen kunnen eindelijk de ‘opgesloten’ mens weer ruimte bieden door de positieve impact  op het welzijn. De opening van winkels voor private shopping biedt slechts enkele millimeters meer aan lucht, dan enkel Click-en Collect maar kan het klantencontact wel rijker aan energie maken. Het bijkomend voordeel is het ‘Very Important Person (VIP)’ gevoel om een product te zien, te kiezen en te kopen in relatieve rust en ruimte.

Eigen creativiteit

Wel ligt de oplossing grotendeels bij de eigen, verrassende creativiteit van de ondernemer om diensten en producten fatsoenlijk te kunnen leveren. Met natuurlijk in acht neming van alle daarvoor geldende maatregelen in dit Coronatijdperk.

Faridah Azimullah,
Voorzitter MKB-Haarlem