In all the empty spaces, there are stories waiting to be told

Voorraden kwijtraken tegen betaling of ter donatie aanbieden voor sociaal entrepreneurship in Roemenië? Er is een mogelijkheid om uw overstock aan goederen zoals kleding, schoenen, accessoires plus eventueel interieurproducten over te laten nemen. Dat kan tegen betaling of op basis van een donatie.

Wat is het idee?
Een ondernemer uit Haarlem die inmiddels verhuisd is naar Roemenië heeft twee thema’s voor ogen: Duurzaamheid in de algemene zin door productie van kleding in balans te brengen met de vraag naar kleding en in te zetten op Sociaal Ondernemerschap.

Dit gebeurt op basis van een nieuw label AER LIBER in Roemenië in een combinatie van traditionele materialen, tweedehands, en overstock. Dit label sluit aan bij de vraag in Roemenië. Om de producten te transformeren tot kleding onder het label van AER LIBER zijn creatieve mensen ingezet, met afstand tot de arbeidsmarkt, die deze producten kunnen aanpassen en verwerken tot producten die passen bij de vraag uit de lokale markt.

Dat is een interessant initiatief in deze bijzondere tijd.

Wie is die ondernemer?
Lee Rammelt heeft dit idee geïnitieerd. Al vanaf haar 18de werkzaam in de mode, met ervaring opgedaan in London op het gebied van PR, bij onder meer Vivienne Westwood. In Nederland werkte ze als projectmanager en trendresearcher voor Stijlinstituut Amsterdam, fotografieproducent voor de Bijenkorf en heeft geschreven voor diverse media. Zij is gastdocent op het gebied van duurzaam en sociaal ondernemen bij de Lucian Blaga Universiteit van Sibiu en won de EU Award voor Social Entrepreneurship in Fashion.

Dit project met een connectie naar Nederland is ontstaan doordat zij vanaf 2008 als vrijwilliger betrokken is bij Nederlandse stichtingen ten aanzien van Roma kinderen en weeskinderen. Sinds 2017 is ze actief in Roemenië om precies te zijn in Transsylvanië.

Lee’s droom is ook om de spullen duurzaam te vervoeren van Nederland (Alkmaar)
naar Roemenië. Die ambitie vergt veel uithoudingsvermogen en het vinden van transportopties die aansluiten bij alle aspecten van duurzaamheid om het milieu minimaal
te belasten.

Iets voor u?
Wellicht is deze optie een oplossing voor overname van uw overstock en/of wilt u doneren. Heeft u zelf een idee over het duurzaam transport bijvoorbeeld op aardgas of elektrisch en wilt u het delen? Stuur dan uw idee over duurzaam transport naar info@ mkb-haarlem.nl De standplaats in Nederland voor het verzamelen van de spullen voor deze ondernemer is Alkmaar. Eind zomer begin herfst zal de verkoop in Roemenië starten.

Meer informatie:
Voor meer informatie kunt u direct contact opnemen met Lee Rammelt.
Telefoon: 00 40 741 737 876 per email: leerammelt@gmail.com / stuff@aerliber.com

Zie voor meer achtergrond informatie ook het artikel in Flow nummer 3 van dit jaar wat op 27 maart 2021 uitkomt.