Vertrouwen komt te voet en gaat te paard

Een ondernemer weet als geen ander hoe belangrijk het is te werken op basis van vertrouwen. Voeg daar elementen als onafhankelijkheid en creativiteit toe om
onderscheidend te zijn in een moordend concurrerende markt.

Vertrouwen is daarbij misschien wel de belangrijkste factor. Precies dat vertrouwen neemt ernstig af door het kabinet, weliswaar demissionair, dat de belangrijkste weg naar
vrijheid voor burgers maar vooral voor ondernemers niet optimaal faciliteert door grootscheeps en snel te vaccineren.

Arbeidsmarkt
Waar vertrouwen ook een essentiële rol speelt is op de arbeidsmarkt. Het schermen met zorgvuldigheid en veiligheid, leidt enkel af. In tegenstelling tot de politiek is niet het wijzen naar een zondebok, het beschamen van vertrouwen maar juist het vinden van een kans, een alternatief ofwel gaan voor een oplossing!

In dat kader ontstaan nu interessante innovatieve initiatieven zoals ‘Open Hiring’. Hier is de medewerker aan zet. Niet op basis van een CV, een brief of gesprek maar door het intekenen op een lijst van bedrijven die mensen per direct nodig hebben. Er zijn inmiddels 21 maatschappelijk betrokken bedrijven die daadwerkelijk zo willen werken op basis van inclusie. Het effect is dat mensen beoordeeld worden op hun motivatie en hoe goed zij hun werk doen ongeacht achtergrond en verleden. Onderzoek wijst uit wie hiervoor kiest.
Zoals degenen die een droom najagen en zo financieren, herintreders die terugkeren op de arbeidsmarkt en mensen met een sociale of psychische kwetsbaarheid.

Het inwerken vraagt misschien iets meer tijd maar is vergelijkbaar met een reguliere sollicitatieprocedure. Het effect is echter een meer inclusieve arbeidsmarkt waar zowel het bedrijf als de medewerker baat bij heeft. De essentie is het gestelde vertrouwen over en weer. Vertrouwen komt te voet maar gaat te paard. Mooi dat waar een wil is nu ook een weg is.

Laat die weg ook door vaccinatie er nu snel komen voor ondernemers!

Faridah Azimullah

Voorzitter MKB- Haarlem