Fairfashion in Haarlem. Nieuwe wet dwingt minimaliseren kledingafval af

In Haarlem staat van 5-11 oktober de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) op de agenda. U kunt ook van 5 t/m 28 oktober terecht bij de Fair Fashion Popup store in Haarlem op de Gedempte Oude Gracht met al uw vragen.

Dit jaar is dit evenement extra belangrijk door de nieuwe Textielwet die per 1 juli 2023 is ingegaan. De textielwet, de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid of beter bekend als de UPV Textiel. Het doel is om een verplichting te introduceren om de textielberg van afgedankte kleding in Europa en dus ook in Nederland te verminderen.

Volgens het Europees Milieuagentschap gaat het over 1,7 miljoen kledingafval per jaar.

De verplichting betreft het opzetten van een systeem voor niet alleen het instellen van innamepunten, maar ook om het hergebruik te faciliteren en te stimuleren. Het gaat zo ver dat de kledingproducenten en -winkels daar ook jaarlijks over moeten rapporteren als onderdeel van het (maatschappelijk) jaarverslag. En heeft zowel  bestuursrechtelijke als strafrechtelijke gevolgen.

Ondernemers in actie

Het merk de ‘New Optimist ’ heeft een statiegeld constructie op kleding bedacht. Je krijg dan  statiegeld als je jouw kledingstuk na het dragen keurig terugbrengt.

Maar ook kan gewekt worden met (nieuwe) technologie om de levenscyclus van kleding te volgen met bijvoorbeeld een QR-code en (Near Field Communication) NFC tags waarmee draadloos informatie kan worden uitgewisseld.

Het productieproces van textiel wordt nog vaak onderbelicht. De productie van een  spijkerbroek kost maar liefst 8000 liter water. In verhouding betekent dit dat de uitstoot van textielindustrie wereldwijd hoger is dan de uitstoot van de international zee- en luchtvaart tezamen.

In de Fashionweek laten fairfashion winkels in Haarlem zien wat  hier allang gebeurt.

Duurzame kleding kopen en na dragen terugbrengen is dan ook de oproep. Dan kan, bij uw lokale MKB-ondernemer!