Blog: Faridah Azimullah – Boekenweek top voor het MKB

De Boekenweek laat elk jaar en dit jaar in het bijzonder zien dat boeken niet ‘dood’ zijn. Het boek wat je aan kunt raken bestaat nog steeds ondanks de opkomst van de E-readers. Voor het MKB is het een van die terugkerende evenementen waar je jaarlijks eindeloos op kan variëren van Boekenweek menu’s in restaurants tot en met exclusieve Boekenweek lezingen om mensen ofwel consumenten te inspireren en te verrassen. Inmiddels een begrip in Haarlem is in de lente het thema rondom Tulpomania en biedt ondernemers een extra impuls om trouwe en nieuwe klanten te verwelkomen en kennis te laten maken met hun product en of dienst. Haarlem Marketing zet daarin mooie stappen die veel voor de stad haar bedrijven en bewoners betekenen.

Onwillekeurig roept dat de vergelijking op met traditionele MKB bedrijven. Zeker de online marketing is niet meer weg te denken en is meer geworden dan alleen een advies over een website, een App of anderszins. Tegenwoordig zijn er bedrijven als Cobra Systems, die een ondernemer een ‘ Digital Journey’ bieden. Niet de vraag naar een dienst is leidend maar de vraag aan de ondernemer waarover hij wil communiceren naar zijn klant, zijn doelgroep. Dat leidt tot verrassende soms gecombineerde producten/ dienstverlening zowel fysiek als digitaal. Ofwel  ‘de echte wereld die de virtuele  wereld ontmoet en kan verbinden’ zoals het bedrijf het zelf benoemt.

Cruciaal blijft daarbij de beveiliging van de computersystemen. Digitale aanvallen, diefstal en het zelfs onklaar maken van uw computersysteem zijn nog steeds actueel. Door de nieuwe Wet en Regelgeving al vanaf 1 januari  2016 is daarbij verplicht datalekken gemeld moeten worden  op straffe van een boete. Kortom een pakket aan vragen die in een MKB-Masterclass  rondom dit onderwerp binnenkort aan de orde komen!

Faridah Azimullah, Voorzitter MKB- Haarlem