Angst MKB-ondernemers voor nieuwe lockdown groot

Ondernemers hebben baat bij alles wat hen nu inspireert en faciliteert in een tijd met meer variabelen dan ooit. Essentieel blijft dat een ondernemer blijft zoeken naar mogelijkheden om te ondernemen. Als het dragen van mondkapjes daarbij hoort dan zijn met name ondernemers hiertoe bereid. Er wordt nu echter volstaan met maatregelen die steeds moeilijker uit te leggen zijn. Maar eerder soms onherstelbare schade toebrengen aan de ruggengraat van de economie, het MKB.

De oproep wordt steeds sterker om naast het luisteren en volgen van een OMT of Red Team ook te kijken naar de cijfers en aanpak in het buitenland. Zoals Duitsland en met name Italië. Reizen door deze landen laat zien dat in elke winkel, restaurant, warenhuis of welke ontmoetingsplaats dan ook een mondkapje verplicht is, behalve buiten op straat. Maar ondanks dat wordt het mondkapje ook buiten gedragen. Interessant is dat vrijwel iedereen zich eraan houdt!

Degenen die roepen dat voortschrijdend inzicht ongeloofwaardig zou zijn, en de sterke adviezen niet opvolgen dreigen nu aan te sturen op een Tweede Lockdown. Ondernemers die bij uitstek ‘de eigen keuze’ sterk voor ogen hebben moeten hier niet aan denken!

Volgens Michel Dϋckers (Nivel) zijn er wel degelijk ‘met goede argumenten nieuwe zekerheden te creëren’. In het Coronatijdperk biedt dit niet alleen kansen om zorgvuldig met klanten en personeel om te blijven gaan. Maar vooral ook het vinden van de nieuwe strategie in het balanceren tussen digitale en fysieke dienstverlening waarbij menselijk contact, al dan niet op afstand, wezenlijk blijft.

Laten we als ondernemers van het eerste uur onze schouders eronder zetten om zonder morren, polderen, mopperen of anderszins een mondkapje opzetten om mee te beginnen. Een klein gebaar met mogelijk grote winst! Voor uw bedrijf en uw gezondheid!

Faridah Azimullah, Voorzitter MKB- Haarlem