3FM Serious Request-actie ?Geef je Dag? officieel van start

Hoe ‘Geef je Dag’ werkt? Medewerkers van een deelnemend bedrijf nemen tussen 1 oktober
en 31 december 2014 een vrije dag op bij hun werkgever. Zij zitten die dag niet thuis op de bank, maar gaan aan de slag als vrijwilliger bij een ander bedrijf dat deelneemt aan de actie. Voor elke opgenomen vrije dag voor de actie, doneert de werkgever van de werknemer 100 euro aan 3FM Serious Request.

Wie is Haarlem BV
‘Geef je Dag’ is een initiatief van Haarlem Bedrijfsleven Verenigd (Haarlem BV). Dit is een samen- werking van de zes grootste Haarlemse ondernemersverenigingen, die speciaal voor 3FM Serious Request 2014 de handen ineen hebben geslagen. Haarlem BV bestaat uit Haarlem Centraal, IKH Waarderpolder, Kon. Horeca Nederland afdeling Haarlem, MKB-Haarlem, Winkelcentrum Cronjé en Winkelcentrum Schalkwijk.

Unieke Haarlemse samenwerking
‘Deze samenwerking binnen het Haarlemse bedrijfsleven is uniek’, zegt Bruno Giebels namens Haarlem BV. ‘We zijn speciaal voor 3FM Serious Request verenigd. Het leuke is dat we niet alleen geld voor het goede doel ophalen. Dankzij de opzet van ‘Geef je Dag’ krijgen alle deelnemende be- drijven en werknemers ook nog eens een heel leuk kijkje in de keuken van een collega-onderneming. Het is doneren én leren.’

Ambitieus streefbedrag
Giebels is ambitieus wat betreft het streefbedrag dat de actie moet opbrengen. ‘We zetten in op minimaal 100.000 euro. Dat is natuurlijk veel geld. Maar als je bedenkt dat er alleen al in Haarlem dagelijks 65.000 mensen werken, hoop ik dat we voor 3FM Serious Request veel meer dan een ton zullen genereren. Als we naast de stad Haarlem ook de hele regio kunnen mobiliseren, gaat de actie zeer geslaagd worden. Ik roep dan ook iedereen op te participeren. Doe mee en Geef je Dag!’

Hands off our girls
Elk jaar staat bij 3FM Serious Request een stille ramp centraal. Dit keer gaat de opbrengst naar hulp voor vrouwen en meisjes, die in conflictgebieden seksueel worden misbruikt. Onder het motto ‘Hands off our girls’ vragen drie 3FM-DJ’s aandacht voor deze stille ramp, die wereldwijd miljoenen vrouwen en meisjes treft. Dat doen de discjockeys straks vanuit het Glazen Huis, dat van 18 tot 24 december op de Grote Markt is gestationeerd. Het Rode Kruis zal het gedoneerde geld van de actie gaan gebruiken voor opvang en herstel van vrouwen met een trauma door seksueel geweld. Vorig jaar leverde 3FM Serious Request ruim 12,3 miljoen euro op. De gemeente Haarlem verwacht dat de komende actie liefst 700.000 mensen naar de stad zal trekken.

Meer info
Alle ins en outs van ‘Geef je Dag’ kunt u vinden op www.geefjedag.nl. Op deze website kunnen werk­ gevers hun bedrijf én het aantal vrije dagen opgeven, die hun werknemers voor het goede doel willen geven. Ook worden hier de spelregels beschreven en hoe bedrijven het geld kunnen doneren aan 3FM Serious Request.