Ook het MKB heeft te maken met valutarisico

In

De adviseurs van SmartFunding delen graag hun kennis en ervaringen. Deze keer het woord aan Arnoud Doornbos van SmartFunding Haarlem e.o. Hij legt uit welke vormen van valutarisico bestaan en hoe het mkb te maken krijgt met valutarisico.

Nederland is van oudsher een zeevarend handelsland dat veel en ver over grenzen heen kijkt. Uiteraard om contact met andere volken en culturen te leggen, maar vooral om te handelen. Handel gaat altijd gepaard met betalingen. Waar vroeger een fysieke transactie van goud, specerijen of dukaten plaatsvond, kennen we tegenwoordig elektronische betalingen in dollars, ponden en euro’s.

Wanneer handel wordt gedreven met een internationale partij is het mogelijk dat er met verschillende valuta’s gerekend wordt. Dankzij de EU zijn er een hoop landen die dezelfde munteenheid voeren, maar de kans bestaat dat je als ondernemer handelt met een partij die een andere munteenheid dan de euro hanteert.

De soorten valutarisico’s
Bij betalingen met andere valuta bestaat altijd valutarisico. Geld moet omgezet worden naar een vreemde valuta en door koersveranderingen kunnen de waardes van de vreemde valuta veranderen. Dit kan in de praktijk betekenen dat een ondernemer meer moet betalen of minder ontvangt dan ingecalculeerd. Soms zijn de koersverandering zo sterk dat zelfs de winstmarge verloren kan gaan, denk bijvoorbeeld aan de recente val van de Russische Roebel en Turkse Lira.

Er zijn verschillende soorten valutarisico’s:

• Economisch risico: een concurrent heeft een voor- of nadeel simpel en alleen doordat de concurrent niet vanuit Nederland opereert, maar bijvoorbeeld vanuit het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten.

• Translatierisico: de opbrengsten en kosten van een vestiging in het buitenland vallen door het omrekenen van de vreemde valuta naar euro’s hoger of lager uit op de balansdatum. Aangezien het effect geldt voor zowel opbrengsten als kosten, moet voor het uiteindelijke effect gekeken worden naar het nettoresultaat van de buitenlandse vestiging.

• Transactierisico: een factuur in een vreemde valuta levert bij ontvangst van het geld en na omrekening in euro’s meer of minder op dan aanvankelijk doorberekend. Bij activiteiten met een lage brutowinstmarge kan transactierisico betekenen dat een winstgevende transactie omslaat in een verlieslatende transactie. Het is mogelijk om dit risico te omzeilen door alleen te handelen in de eigen valuta (euro), maar dat lukt niet in alle gevallen.

Omgaan met valutarisico’s
Voor veel mkb’ers is transactierisico de meest relevante vorm van valutarisico. Het is goed om te bedenken hoeveel risico acceptabel is. Eigenlijk moet de ondernemer zich afvragen of de valuta (deels) afgedekt gaat worden. Valuta afdekken is het op termijn kopen of verkopen van vreemde valuta ten opzichte van de euro middels zogenaamde forward transacties. De termijn wordt bepaald door het moment dat de klant betaalt of het moment dat de leverancier zijn geld verwacht. Niets doen, dus niet afdekken, is ook mogelijkheid. Alleen blijft het valutarisico dan wel bestaan! Het is belangrijk de valutarisico’s niet per transactie te bekijken. Vooral de samenhang van internationale transacties is belangrijk en een gecombineerde aanpak verdient vaak de voorkeur. Er zijn uitgebreidere en daardoor meer complexe manieren om risico’s aan te pakken, bijvoorbeeld door het kopen van opties. Een ondernemer die hier interesse in heeft, doet er goed aan om voldoende informatie en kennis in huis te halen om zo een goede afweging te kunnen maken.

Voor advies of vragen kun je altijd contact op nemen met https://www.smartfunding.nl/vestigingen/regio-haarlem.html of via +31 683941699 of a.doornbos@smartfunding.nl.