MKB-ers kunnen toch financiering krijgen ondanks terugtrekkende banken

In

SmartFunding biedt ondernemers bankonafhankelijke kredietbegeleiding

MKB’ers hebben het steeds moeilijker om financiering te krijgen omdat banken sinds de crisis steeds meer automatiseren en minder risico nemen om leningen te verstrekken. Tegelijkertijd zijn er steeds minder adviseurs bij banken terwijl een ondernemer juist behoefte heeft aan ondersteuning. Sinds kort kunnen MKB-ers voor financiering terecht bij SmartFunding Haarlem en Omstreken. Eigenaar/manager Arnoud Doornbos*: “Er zijn meer vormen van financiering voor MKB-ers dan bankleningen.” Als echt bankonafhankelijke adviseur gaat Doornbos ondernemers in de regio Haarlem en Haarlemmermeer begeleiden bij hun financieringsaanvragen, zodat zij zich volledig aan hun ondernemerschap kunnen wijden.

Haarlemmer Arnoud Doornbos geeft vanuit SmartFunding bankonafhankelijk advies en combineert diverse vormen van financiering (gestapelde financiering), zoals onder ander bankleningen, private investors, leasing, factoring en crowdfunding.

In Haarlem en omstreken zijn er ruim dertigduizend MKB-ondernemingen met een totaal aan uitstaande leningen van zo’n EUR 10 miljard. Het marktpotentieel is groot, binnen dit segment is de jaarlijkse (her)financieringsbehoefte tussen de €400 en € 800 miljoen. Wat SmartFunding betreft, gaat het om een financieringsbehoefte die ligt tussen € 250.000 en €5.000.000.

De carwash ondernemer die een nieuwe vestiging wil openen, de vastgoedondernemer die van een grote bedrijfshal starterswoningen wil maken, het bollenbedrijf dat een nieuwe oogstmachine wil kopen of bijvoorbeeld de constructiefabriek die apparatuur wil leasen; ze kunnen allemaal bij Doornbos terecht.

,,Pas na een vrijblijvend intakegesprek, waarbij wordt beoordeeld of het plan dat een ondernemer voor ogen heeft financierbaar is, besluiten wij of we iemand helpen en begeleiden bij het verkrijgen van het benodigde krediet’’, vertelt de expert. ,,Gaan we met elkaar door, dan schrijven we samen met het bedrijf een ondernemersplan, dat tevens een soort ’bidbook’ is voor eventuele financiers.’’

Samen met de ondernemer
,,Onze kracht is dat we naast en niet tegenover de ondernemer zitten, voor het best mogelijke contract gaan en het onderste uit de kan halen. Wij hoeven niks te verkopen. Daarbij kunnen we bovendien een beroep doen op een netwerk met een grote variëteit aan investeerders uit de regio.’’ Deze pool van potentiële financiers bestaat vooral uit mensen afkomstig uit het bedrijfsleven, die soms hun eigen zaak hebben verkocht en over een boel (praktijk)kennis en kunde beschikken. ,,Wanneer die mensen gevoel hebben bij een sector, bedrijf of product dan zijn ze soms bereid een lager rentetarief te rekenen, in het voordeel van de onderneming. Krijgen MKB’ers hun financiering bij de bank niet of niet volledig rond, dat zetten ze groeiplannen meestal noodgedwongen in de ijskast. Dat is zonde, zeker wanneer het project kansrijk is’’, stelt Doornbos.

,,We hebben nog geen fysiek kantoor, maar zijn begin september gestart en zoeken ruimte in de regio Haarlem’’, vertelt de nieuwe SmartFunding ondernemer.

Naast de serviceverlening, waarvoor afhankelijk van de hoogte van de lening een succes fee in rekening wordt gebracht, onderscheid SmartFunding zich nog meer van andere geldverstrekkers of financieringsbemiddelaars.

,,Nadat de financiering is geregeld, krijgt de ondernemer een digitale applicatie die hem in staat stelt op een andere wijze naar zijn eigen bedrijf te kijken, namelijk op cashflow basis,, SmartCash heet deze tool die de MKB’er meer grip geeft op de geldstromen. Het biedt inzicht op de cashflows, nu en in de toekomst.

*Doornbos heeft ruime ervaring opgedaan in de financiële wereld en is al meer dan 25 jaar werkzaam bij verschillende financiële instellingen waarvan sinds een jaar als Associate Partner bij de ILFA Group, waaronder SmartFunding valt. ILFA adviseert en begeleidt al enkele decennia bedrijven en overheden op het gebied van financieringen. ,,Alle opgebouwde ervaring en financiële kennis ga ik nu inzetten voor de lokale MKB’er in Haarlem en omstreken, zegt de expert.

Meer info: a.doornbos@smartfunding.nl of 06-839 416 99