Is alternatieve financiering een slechte keuze?

In

De laatste weken verschijnen er regelmatig negatieve berichten over alternatieve financiers* in het nieuws. Te hoge rentes en afsluitprovisies, te strakke voorwaarden en bedrijven die vlak na een financiering failliet gaan, er wordt een algemeen negatief beeld geschetst. Alternatieve financiering zou geen goede financieringskeuze zijn, maar klopt dit beeld nou?

In mijn optiek niet. ‘Tientallen kleine bedrijven failliet door hoge kosten crowdfunding’ kopte de NOS begin vorige maand. Alternatieve financiers hebben financieringen verstrekt aan ondernemingen die vervolgens failliet gingen. Genoemde redenen voor de faillissementen zijn hoge kosten en aflossingen van de leningen. Als je echter verder leest, zie je dat de statements gebaseerd zijn op slechts een paar dossiers, waar al meer aan de hand was. Meer financiering vragen dan nodig is of een schuld financieren door het aangaan van een nieuwe schuld zijn geen gezonde financieringspraktijken. Bij elk dossier kan de vraag gesteld worden of de ondernemer (of een adviseur) van tevoren had kunnen weten dat de financiering geen succes zou worden. Het probleem met zulke specifieke dossiers en de gekozen insteek van de nieuwsberichten is dat de gehele branche van alternatieve financiering imagoschade oploopt. Voorbeelden van succesvolle financieringen worden niet genoemd, op basis van de verkeerd afgelopen financieringsprocessen worden conclusies getrokken over de hele branche

Een volwassen financieringsmarkt
Ik hoor regelmatig van ondernemers dat ze liever niet naar alternatieve financiers kijken, ze willen hun aanvraag liever ‘gewoon bij de bank’ neerleggen. Als ik naar de achterliggende redenen van deze voorkeur vraag, blijkt dat het vaak inderdaad om gebaseerd is op aannames over hoge rentes en andere kosten. Dat een crowdfunder ook marketingactiviteiten oppakt of een factoraar factuurtermijnen naar voren kan halen, ziet de ondernemer vaak niet. Overigens hoor je mij niet zeggen dat de rentes en provisies van alternatieve financiers laag zijn, zeker in vergelijking met bancaire rentes. Dat bancaire rentes op dit moment lager liggen is een logisch gevolg van de risico’s die alternatieve financiers lopen. Toch wordt het steeds belangrijker voor het mkb om de alternatieve financiers te overwegen.

Banken maken al een tijd een terugtrekkende beweging uit de markt. Veel mkb’ers komen bij de banken niet in aanmerking voor een financiering, waardoor ze aangewezen zijn op alternatieven. Dit
is ook de reden dat de markt steeds evenwichtiger en volwassener wordt. Ik verwacht dat er over een jaar of vijf een 50-50 verhouding zal bestaan tussen bancaire en alternatieve financiering. Deze ontwikkeling is al te zien in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In Nederland speelt de Stichting MKB Financiering een belangrijke rol bij deze ontwikkeling. Zij dragen bij aan de bescherming van zowel de ondernemer als de alternatieve financier. Ook bieden ze een meldpunt bij misstanden aan, waardoor het aantal verstrekte en succesvolle financieringen bij alternatieve financiers steeds verder zal toenemen.

Belangrijk, laat je goed adviseren
In de kern blijft het voor ondernemers van groot belang om goed advies in te winnen op het moment dat je financiering gaat regelen. Zeker als je alternatieve financiers gaat bekijken is het belangrijk om jezelf goed te laten adviseren. Welke financieringsvorm voor jouw bedrijf interessant is en op welke manier je ondernemingsstructuur aangepast kan worden om rentes en aflossingen betaalbaar te houden bepaalt uiteindelijk het succes van de financiering. Een goede adviseur geeft daarbij zeker aan of een financiering voor jouw bedrijf (nog) te vroeg of te risicovol is.
In mijn ogen is alternatieve financiering zeker géén slechte keuze en de negativiteit rondom alternatieve financiering is simpelweg onterecht. Wel is het heel belangrijk dat je als ondernemer de juiste keuze maakt en de goede partij kiest om mee in zee te gaan. Het allerbelangrijkste, laat je goed adviseren over je mogelijkheden! Benieuwd wat een (alternatieve) financier voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan gerust contact op met mij of een van mijn collega’s.

*Onder alternatieve financiers schaar ik in deze context crowdfundingplatformen, leasemaatschappijen, factormaatschappijen en private- en investeringsmaatschappijen.

Voor advies of vragen kun je altijd contact op nemen met Arnoud Doornbos van de MKB-Haarlem Financieringscommissie via +31 6 83 94 16 99 Uiteraard kun je ook altijd contact opnemen met MKB-Haarlem via arnoud.doornbos@mkb-haarlem.nl.

Arnoud Doornbos
Vice-voorzitter MKB-Haarlem