Het effect van TTIP voor het MKB

In

MKB-Haarlem blog © – TTIP leaks , het lekken van TTIP documenten  heeft van het ene op het andere moment  meer inzicht gegeven in het grootste handelsverdrag van de geschiedenis.  Het handelsverdrag beter bekend als TTIP staat voor het Trans-Atlantische Trade and Investment Partnership verdrag tussen Amerika en Europa.  Het is opmerkelijk  dat in deze tijd van open sources en big data een verdrag op dit niveau zich zo lang op deze manier heeft kunnen manifesteren.

De belangrijkste constatering is dat door het uitlekken van de documenten blijkt dat de EU en de VS elkaar niet dichter zijn genaderd in de recente reeks van onderhandelingen.

Het belangrijkste argument wat de TTIP onderhandelaars zowel van Amerika als van Europa  bij herhaling opvoeren is naast  het verlagen van de tarifaire handelsbarrières , ofwel  het verlagen van tarieven op geïmporteerde goederen , dat is verrassend want de importtarieven voor Amerika zijn niet per definitie heel  hoog.

Verder wordt bij herhaling het argument van economische groei  naar voren gebracht.
Zoals  recent uitgebracht door het Centraal Plan Bureau (CPB). Het CPB spreekt over een  2 % groei met TTIP voor  met name voor het MKB bedrijf.   Bij  bestuderen van de stukken blijkt dat er sprake zou zijn van ‘groei’ die pas gerealiseerd wordt over 10 jaar,  om precies te zijn in 2027. Dat is over de komende tien jaar niet meer dan  0,02/ 0,05 % groei  en kan in feite als verwaarloosbaar worden afgedaan.

Waar TTIP wel over gaat is het zetten van standaarden cq nieuwe standaarden.  De standaarden tussen de EU en VS verschillen echter significant. Het niveau van het beschermingsniveau op het gebied van voedselveiligheid, gezondheid, milieu en meer ligt doorgaans hoger in de EU. Onder geen beding kan het zo zijn dat onder het mom van een wereldstandaard de MKB-ondernemer het zand van verpulverde economische belangen, werk gelegenheid, voedsel veiligheid,  gezondheidszorg en milieu in de ogen wordt gestrooid.

Iedereen en  (MKB) ondernemers bij uitstek zijn voor het  sluiten van handelsverdragen waar de beide partijen baat bij hebben. Nederland is groot geworden door haar handel en buitenlandse handel in het bijzonder.  Dat we met TTIP een wereldnorm zouden gaan stellen voor een nieuwe duurzame  wereld zou fantastisch zijn echter wat het TTIP verdrag vooralsnog laat zien staat hier volledig haaks op.

Het afwijzen van de zorgen over TTIP van MKB Nederland  door te verwijzen naar het feit dat de onderhandelingen nog gaande zijn en het TTIP verdrag ‘nog niet af is’ is dan ook opmerkelijk.
TTIP leent zich op geen enkele wijze voor een poldermodel attitude  maar vraagt om een breed gedragen inhoudelijk debat op argumenten die staan voor de normen en waarden van onze  Europese Economie

Faridah Azimullah,  Voorzitter MKB-Haarlem

Wilt u meer informatie en vooral ook gekend worden in een mogelijk alternatief voor TTIP wat cruciaal is voor de MKB bedrijven niet alleen in Nederland maar in heel Europa kom dan langs op het landelijke TTIP Alarm festival 2016 in Amsterdam op 29 mei a.s.! Klik hier voor meer informatie.