Blog: Faridah Azimullah – Haarlem in 2040 in MKB perspectief
Het gonst in de stad. Een ieder is wel op de één of andere manier betrokken bij een discussie over een belangrijk thema allemaal met het oog op Haarlem in 2040.
Wat betekent het voor u, als burger als bedrijf of voor ons als samenleving?
Ondanks het feit dat dat we graag vooruit willen plannen kunnen we hier eigenlijk niets over zeggen. Anderzijds roept het thema diverse creatieve tijdsbeelden op.
Worden we verpletterd door de clichés van het verdwijnen van het menselijk perspectief de menselijke waarde als de zakelijke dienstverlening nog veelal digitaal en nog meer deels geënt is op echte mensen? Of is het juist het tegenovergestelde?
En is het Openbaar straks zo geweldig geregeld dat we enkel maar in of uit hoeven stappen in zelfsturende auto’s , trams of anderszins om ons zo direct en zo duurzaam mogelijk voort te bewegen?
Is de winkel ‘experience’ straks zoveel meer dan alleen even hollend noodzakelijke spullen kopen en weer weg?
Essentieel lijkt mij dat we elkaar niet gek maken. Komen er veranderingen aan, jazeker. Zijn die net zo revolutionair als het effect van de mobiele telefoon? Ja en misschien nog wel meer om dat het steeds meer ingrijpt in ons persoonlijk leven.
Het meest verleidelijke is dan te vervallen in de illusie van de maakbaarheid. In mijn ogen is het leven niet maakbaar. Als MKB bedrijf en familiebedrijf bij uitstek is het de kracht van de bestaande expertise te anticiperen op ontwikkelingen van vandaag en morgen. Dat gaat niet vanzelf. Maar dat vraagt om dynamiek, daadkracht maar ook om trouw aan de waarden van het bedrijf in haar omgeving en is de realiteit waar elke MKB ondernemer nu en maar ook in 2040 mee te maken zal krijgen.
Faridah Azimullah, Voorzitter MKB Haarlem