Woord van de voorzitter

Het jaar 2022 zal de geschiedenis ingaan als het jaar van de trendbreuk op vele prognoses en andere vormen van voorspellingen die toch anders liepen dan voorzien.

Na een intensieve tijd met Corona nu dan schakelen van de oorlog in Oekraine, naar de hoge energieprijzen , de hoge inflatie waarbij er ook nog eens sprake is van een schrijnend arbeidsmarkttekort. Maar MKB ondernemers zijn creatief dat weten u en ik.

MKB ondernemers verleggen hun focus en blijven creatief kijken naar mogelijkheden en dat sluit aan bij de trends voor 2023, zoals te lezen is via Frankwatching. Onvoorspelbaarheid is het nieuw normaal. Ook wel benoemd als een ‘verandering van tijdperk’ aldus Hoogleraar Jan Rotmans. Dat beteken nog alerter zijn en inzetten op weerbaarheid van de organisatie om snel  ook van richting te kunnen veranderen.

Een tweede trend is de dienstverlening “back to basic ‘te brengen. Daarmee komen er kansen voor Privaat/ publieke samenwerkingsverbanden. Een beproefd model voor samenwerking met MKB-Haarlem om zo diverse bedrijven te kunnen laten aanhaken voor een  bundeling van krachten met diverse partners op thema’s of anderszins.

De derde trend laat zien dat ook het MKB steeds sterker inzet op het ‘betekenisvol ondernemen’. Het creëren van waarde bij kan bijdragen aan een oplossing voor maatschappelijke opgaven. Denkend aan de duurzaamheidsdiscussie.

Graag laten wij u in de nieuwjaarsspecial van januari 2023 kennismaken met bedrijven die op die aspecten al mooie stappen hebben gezet. Zoals bedrijven als  Dakprofijt (Zonnepanelen), of FRaaij ( met HR++ glas), Prachtige MKB bedrijven met een missie. Graag in januari meer over hen in onze nieuwsbrief.

Tot slot de vierde trend dat je als bedrijf steeds wendbaarder moet zijn en sluit eigenlijk weer aan bij trend 1. Nog los van alle trends beloofd 2023 een bijzonder jaar te worden. Er zal veel gevraagd worden van ondernemers maar de creativiteit en  doortastendheid siert u allen!

Ik wens u voorafgaand aan het kerstweekend heel mooie kerstdagen en een sprankelend en gelukkig nieuwjaar!

Met hartelijke groet,

Faridah Azimullah