Woord van de voorzitter: Gastvrijheid en bereikbaarheid

‘Haarlem is terug te vinden in de top 20 van gastvrije gemeenten. De stad Zandvoort is nummer 3, na Serooskeren (Zeeland) en De Cocksdorp (Texel). Dat is ook een opsteker voor de stad Haarlem ondanks de nummer 11 die de stad krijgt via de Traveller Review Award een booking.com review.

Trots! Haarlem is een van de meest gastvrije steden van Nederland.
Gastvrijheid qua betekenis kun je vertalen als ‘Je welkom laten voelen’, zonder (voor)oordeel, ruimte geven, faciliteren en dienstverlenend zijn ten aanzien van ‘gasten, vreemdelingen en bezoekers’. Ofwel óprechte aandacht hebben voor de ander, passie, representatief, kennis van zaken, tone-of-voice en mensenkennis.

De definitie van gastvrijheid die mij het meest trof was: ‘excellent gastheerschap’. Vrijwel elke (MKB)-ondernemer draagt dit al dan niet van huis uit met zich mee en geeft dit geheel op eigen wijze vorm. Dat maakt ondernemen zo verrukkelijk verrassend en verschillend. Interessant is dat je daarmee de kwaliteit van je dienstverlening versterkt want gastvrije service en de juiste tone-of voice maakt dat je graag naar zo’n winkel of bedrijf terugkeert en zo is de cirkel rond. Terugkeren naar die winkel of dat bedrijf …’ vraagt wel om uitnodigende bereikbaarheid. Hoe kun je ergens komen en kan het met de (elektrische) auto?

Duurzaam mobiliteitsbeleid betekent dan ook niet het uitsluiten van de auto maar het faciliteren van de auto op een duurzame manier. Dat werkt voor ondernemers, hun Klanten die voor de deur kunnen parkeren, maar ook voor de fietser, voetganger of via het OV. In Haarlem zien we kansen om die gastvrijheid en bereikbaarheid te combineren in bijvoorbeeld de Cronjestraat. Boordevol MKB bedrijven maar OOK toegankelijk voor de auto. 2023 vraagt om een nieuwe benadering van gastvrijheid door allen, waarbij we de bereikbaarheid niet uit het oog moeten verliezen.

Wij wensen u een gastvrij en bereikbaar Haarlem!