Winterplan ‘Hou-vast’ voor toekomst MKB ondernemers

In de aanloop naar Prinsjesdag heeft het kabinet een voorschot genomen op de toekomst voor ondernemend Nederland. Een indrukwekkend derde steunpakket tot maar liefst de zomer van 2021 is vrijgegeven. Zowel VNO-NCW en MKB-NL staan vierkant achter deze plannen van het kabinet.
De voorwaarden zijn strenger maar de duidelijkheid voor ondernemers is een feit. MKB-ondernemers blijven echter geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Want wat is het effect van de Corona crisis voor de stedelijke ontwikkeling met ruimte voor burgers en business?

Een hart onder de riem voor Horeca ondernemers is het Winterplan van Thierry van Aartsen, VVD kamerlid die pleit voor het openhouden van de terrassen van (horeca) ondernemers, het verstrekken van vergunningen voor overkappingen en het neerzetten van terrasverwarmers.
Dat is een verrassende aanpak omdat daarmee de ondernemers gefaciliteerd worden en niet noodgedwongen hulp moet vragen maar als ondernemer doen waar hij goed in is: ondernemen!

Interessant is het om dit idee breder te trekken. Een inspiratiebron hiervoor is het artikel in de Volkskrant van 12 en 13 september waarin nagedacht wordt over een post-Corona stadsbeeld: “groener, rustiger en leefbaarder” .

Het beeld van een ‘gezonde ‘slimme’stad in Helmond, is hierbij wellicht het meest
tot de verbeelding sprekende voorbeeld. Dit is al voor het Corona tijdperk gestart en betreft : “Het bevorderen van de mentale, fysiek en sociale gezondheid van haar inwoners”. Digitalisering is hierbij een belangrijke component. De verwachting is dat dit najaar het project met de naam ‘Brainport Smart district’ wordt gelanceerd.

Voor Haarlem biedt dit ook een interessant perspectief wat verder gaat dan het enkel financieel steunen van ondernemers. Maar vanuit een visie op een integraal (winter)plan, ondernemers weer op eigen benen laat staan als houvast voor een nieuwe toekomst!

Faridah Azimullah, Voorzitter MKB- Haarlem