Verrassende vestigingsmogelijkheden voor (MKB) bedrijven

Deze zomer staan diverse evenementen model als liefde voor het ambacht, het vak.
Zoals het Europees Kampioenschap Zandsculpturen Festival 2018 in Zandvoort in het teken van “Leonardo Da Vinci, Expressie en emotie’’. De ontmoeting met deze welhaast alleskunner
is een voorproefje voor de komende tentoonstelling in het Teylersmuseum in Haarlem.
Als de ontmoeting met een ander die zijn weerga niet kent.

Iets anders is de indrukwekkende intocht van Tall Ships (grote Zeilschepen) van over de hele wereld in Harlingen! Deze Tall Ships werken verplicht met 50% jongeren aan boord. Doel is jongeren kennis te laten maken met alle aspecten van het zeilen. Er is aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling, gestimuleerd door samenwerking. En niet alleen overwinnen van persoonlijke aspecten als angst voor het onbekende maar ook kennismaken met andere culturen door internationale diners en debatten.
Als de ontmoeting met jezelf in verhouding tot die ander.

Maar wat maakt Haarlem bijzonder voor ondernemers?
Dat is de vraag die ik kreeg van een ondernemer die overweegt naast vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Amerika een vestiging te openen in Haarlem.

In het formuleren van een antwoord deelde ik wat mij aanspreekt, oplicht en verrast : ‘ontmoeting met het verleden als inspiratiebron voor het heden.’ Haarlem biedt ondernemers de mogelijkheid een industrieel verleden opnieuw eigentijds, duurzaam en innovatief vorm te geven. Neem bierbrouwerijen toen en nu, met de Jopenkerk als sprekend voorbeeld. Of de chocoladefabriek (Droste) vertrokken uit Haarlem maar tegenwoordig kent Haarlem het ambachtelijk bedrijf ’Olala Chocola’ met een geweldig assortiment van chocolade verwennerijen en ruimte voor workshops voor jong en oud.

Het vestigingsbeleid Haarlem heeft een toekomst die gebaat is bij de eigenheid van de ondernemer
en de bereidheid de ander niet slechts ‘te tolereren’ maar daadwerkelijk te ontmoeten.
Dat biedt kansen.

Faridah Azimullah, Voorzitter MKB- Haarlem