Veel navolging Duurzame markt Haarlem 2016

De negende editie van de Haarlem Duurzame markt 2016 is een feit.

De Grote markt  in Haarlem zondag 18 september was the- place- to- be voor een kennismaking met nieuwe producten en diensten op het gebied van duurzaamheid voor burger en business.

Dit jaar hebben de wethouder van Duurzaamheid, Cora-Yfke Sikkema  en de voorzitter van het MKB- Haarlem, Faridah Azimullah  een initiatief in het zonnetje gezet. En wel de partij die een duurzame, logistieke oplossing biedt om pakjes te bezorgen per (bak) fiets   met name op een moment dat de afnemers van de pakjes doorgaans thuis zijn. Dat is meestal  tussen 19.00 en 21.00 uur. Deze week start ‘de Buurtmus’ met hun project in een deel van Haarlem en de verwachting is dat dit initiatief, interessant voor de burger maar ook voor Business ,  snel  kan worden opgeschaald naar de hele stad en wellicht naar andere steden in Nederland!

De wethouder benadrukt het belang van samenwerking van de gemeente  met het bedrijfsleven en de voorzitter MKB Haarlem acht het van groot belang dat bedrijfsleven zeer gebaat is bij de snel groeiende duurzame MKB ondernemingen die niet alleen steeds meer hun weg vinden in de huidige economie maar ook nog eens de aanjager van nieuwe initiateven kunnen zijn voor de grote bedrijven.

De wethouder heeft vervolgens  het Groen Lintje uitgereikt dat is een jaarlijks terugkerend initiatief van Groen Links om een burger met een goed idee een klop op de schouder te geven. En door de aandacht voor haar idee ‘Doe maar mij maar uiensoep’ als tegengeluid  om de steeds toenemende plastic soup aan te pakken. Door het wijzen op minder plastic gebruik enerzijds en het aan[pakken cq opruimen van zwervend plastic en meer anderzijds.

Dit jaar vielen aan aantal aspecten op.

De rol van de gemeente Haarlem was heel sterk. Meer dan ooit heeft de gemeente Haarlem zich geprofileerd als ‘ duurzame gemeente’ door diverse MKB Bedrijven aan zich te binden door middel van een Green deal.  Veel van deze bedrijven hebben zich gepresenteerd  op de Grote Markt.

Daarbij is vanuit het bedrijfsleven perspectief geweldig om te zien dat steeds meer bedrijven inzien dat Duurzaamheid de vitaliteitseconomie een enorme stimulans geeft. Duurzaam  ondernemen kan , het hoeft NIET duurder te zijn en biedt  vooral verrassend veel en nieuw vitaal perspectief. De komst van elk bedrijf wordt dan ook zeer gewaardeerd.

De interesse van het Midden en Klein Bedrijf in Duurzaam ondernemen groeit want  het fenomeen van een Duurzame markt heeft inmiddels ruim navolging heeft gekregen. Afgelopen zondag waren er ook Duurzame markten in Heemstede, Amsterdam en meer!