Toerisme als motor van de Haarlemse economie

 In Nieuws

Het gaat hierbij om 1,1 miljoen Nederlanders die een toeristisch uitstapje naar Haarlem maakten. De voornaamste trekpleister is funshoppen (45%). Dit blijkt uit de Economische Monitor 2014. “Dit is een zeer goed resultaat en laat zien dat ons beleid en onze samenwerking binnen de Metropoolregio Amsterdam zijn vruchten afwerpt”, aldus Esther Brasser, directeur Haarlem Marketing.

Focus op cultuur, winkelen en ligging
Om deze positieve lijn de komende jaren vast te houden richt Haarlem Marketing zich in haar meerjarenplan 2015-2018 op de Haarlemse kernkwaliteiten cultuur, winkelen en de ideale ligging ten opzichte van Amsterdam, Schiphol, de Bollenstreek en het strand. Uit onderzoek is gebleken dat dit de dragers zijn van het Haarlemse imago. Brasser: “Deze elementen vormen daarom de focuspunten van onze activiteiten, welke gericht zijn op een toename van het aantal bezoekers en hun bestedingen. Via onderlinge kruisbestuiving in de vorm van arrangementen en een goede samenwerking met onze stakeholders versterken we de beleving van onze stad en daarmee de aantrekkelijkheid. Dit is van groot belang voor de Haarlemse economie.”
De Economische Monitor 2014 laat namelijk zien dat de branche Toerisme en Recreatie goed is voor 10% van alle banen in de stad. Haarlem telt 6.246 banen in deze branche, maar het belang van het toerisme als banenmotor is echter nog groter. Ook andere branches zoals detailhandel en horeca profiteren van de toeristische aantrekkingskracht van Haarlem.

Overnachtingen
Van de 340.000 overnachtingen vonden er 275.000 plaats in hotels, 26.000 in een bed & breakfast. De zichtbare groei vanaf 2004 (220.000 overnachtingen) loopt parallel aan de uitbreiding van het aantal hotels en de aanbieders van een bed & breakfast via websites als AirBNB. De incidentele daling in 2013 was het gevolg van verbouwingen. Haarlem telde in 2013 ruim 1.500 hotelbedden, wat zorgde voor een zesde plaats in het klassement van twaalf vergelijkbare steden.

Toeristisch bezoek
De 1,1 miljoen Nederlandse toeristen brachten Haarlem met elkaar 2,2 miljoen bezoeken. Elke bezoeker kwam gemiddeld twee keer. Het ‘winkelen voor plezier’ blijkt de hoofdreden om naar de stad te komen, waarbij de Haarlemse sfeer en gezelligheid als de belangrijkste aspecten worden gezien. Vaker dan gemiddeld vinden vrouwen hun weg naar Haarlem. De stad trekt vooral veel bezoekers uit de provincie Noord-Holland.

Uit een ander onderzoek, het Continu Vakantie Onderzoek 2014, blijkt dat bezoekers aan Haarlem 37 euro per persoon per bezoek uitgeven.

https://www.haarlemmarketing.nl/bezoeken/
 

Recente berichten

Start met typen en druk op enter om te zoeken