Steun kabinet & Support local heroes MKB

Met het aanbreken van de meteorologische lente op 21 maart 2020 is meer dan een nieuw lente
seizoen van start gegaan. Na twee weken waarin de wereld zich, in meer of mindere mate, verplicht door de overheid terugtrekt uit het sociale leven is er na de eerste schok, tijd. Geen tijd om op de reguliere manier te gaan sporten, naar een theater of museum te gaan, te winkelen of uit eten te gaan.
Maar tijd en ruimte om al dan niet gedwongen na te denken over de wereld, jouw bedrijf, jouw dierbaren en jezelf.

De grootste vrees voor een totale lock-down is nog on-hold. De focus is weliswaar gericht op het strak handhaven van de ingestelde maatregelen met als rode draad de 1,5 meter afstand houden tot elkaar.
Maar mensen, ondernemers zijn niet totaal opgesloten in hun huizen. Een groot aantal MKB ondernemers zien echter wel van het ene op het andere moment wel hun bedrijf, hun investering, hun droom in elkaar storten.

Alle ogen zijn nu dan ook gericht op de steunmaatregelen van de overheid. Steunmaatregelen die ondernemers zo op maat mogelijk hulp kunnen bieden voor het personeel, het bedrijf en voor de ondernemer zelf. Dat biedt perspectief.

Het is een feit dat we allen in de ban een vooralsnog ongrijpbaar virus zijn geraakt. Door het anticiperen op de opgelegde scenario’s vergt dit een reset van het MKB de ruggengraat van de economie. Het leven is niet maakbaar de veerkracht van burger en business daarentegen is ongekend.

Voor Haarlem betekent de culinaire en culturele lock-down de opkomst van ongekende initiatieven om toch de burger en de bedrijven enigszins tegemoet te komen. Hulde aan de onderemersinitiatieven van local MKB-heroes die nu een schitterend lichtpunt zijn!

Faridah Azimullah, Voorzitter MKB- Haarlem