Politiek versus Pracht en Praal en Preventie

December is de traditionele feestmaand om het jaar mooi en succesvol af te ronden. Van oudsher topdrukte voor de meeste MKB ondernemers.

Preventie
Interessant is dat de politiek sterk inzet op het Preventieakkoord! Dit akkoord is een samenwerkingsverband van diverse brancheverenigingen, bedrijven en maatschappelijke organisaties om anders te gaan eten, meer te bewegen en meer verantwoord met alcohol om te gaan. Ook binnen bedrijven wordt door o.a. nudging de werknemer steeds meer uitgenodigd ook van een gezonde lunch te genieten, meer te bewegen enz.. En zelfs vanuit de voedingsindustrie wordt steeds meer ingezet op gezondere producten met substantieel minder suiker, zout en vet! Dat biedt enorm veel perspectief voor burgers en business om gezonder, sportiever en actiever te kunnen leven. Zelfs vanuit de zorgverzekering wordt ingezet op ondersteuning van deze gezonde levensstijl door de Gecombineerde Levensstijl Interventie (GLI) op te nemen in het basispakket. Schitterend toch?

Politiek
Echter vanuit de politiek is een BTW verhoging aangekondigd van het lage tarief van 6 naar 9 procent met ingang van 1 januari 2019. Dit staat haaks op het faciliteren van bovenstaande uitnodigende en stimulerende maatregelen. Doodzonde! Een gemiste kans van formaat!

Pracht en Praal
In Haarlem zijn de openingstijden van winkels op zon en feestdagen verruimd. De winkels kunnen nu al open vanaf 10.00 uur (bakkers en bloemenhandelaren vanaf 8.00 uur) tot 20.00 uur. De reguliere openingstijden doordeweeks en op zaterdag zijn van 6.00 uur tot 22.00 uur. Op 8 en 9 december heeft Haarlem het 25 jarig jubileum gevierd van de Haarlemse Kerstmarkt. Deze Kerstmarkt is de grootste in de Benelux! Volop verrukkelijke lekkernijen, muziek en nog veel meer.

Het was een zegen dat we deze markt veilig hebben kunnen vieren! Gezegende en sprankelende feestdagen voor u!

Faridah Azimullah, Voorzitter MKB- Haarlem