Nieuw MKB Partner JINC laat Haarlemse jongeren kennismaken met het bedrijfsleven

JINC richt zich met de projecten Bliksemstage, Sollicitatietraining en Ondernemen doe je zo! op leerlingen uit de Slachthuisbuurt, het Rozenprieel, Parkwijk en de Boerhaavewijk. Deze jongeren groeien op met weinig rolmodellen en hun leefwereld blijft vaak beperkt tot de buurt waarin ze wonen. Een belangrijk doel van de projecten is dan ook het verruimen van hun perspectief: meer mogelijkheden zien. Wat kun je allemaal worden? Welke vaardigheden heb je daarvoor nodig?

Tijdens een Bliksemstage bezoeken basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 een bedrijf of instelling, waarbij ze ervaren welke beroepen er zijn en wat het werk inhoudt. In het project Sollicitatietraining krijgen 3e en 4e klas vmbo-leerlingen in circa 75 minuten een training van (personeels)managers uit het bedrijfsleven, waarbij ze met de leerlingen een écht sollicitatiegesprek oefenen. Ondernemen doe je zo! geeft jongeren een realistisch beeld van de dagelijkse praktijk van het ondernemen. Ze worden hierin begeleidt door coaches uit het bedrijfsleven.

JINC Haarlem wordt onder andere gefinancierd door Ymere, Albert Heijn, Rabobank, Dura Vermeer en Vialis. Naast deze financiële bijdrage doen hun medewerkers als vrijwilliger mee in de projecten. De ervaring leert dat vreemde ogen dwingen en de expertise van professionals jongeren inspireert.

Wilt u als bedrijf ook deelnemen in de projecten (en eventueel financieel bijdragen), neem dan contact op met Noortje van der Meer (nvandermeer@jinc.nl, 020 506 37 47).