MKB ondernemers zetten innovatief in op 1,5 meter economie

Met ongekende energie zijn MKB bedrijven actief en inventief van start gegaan om hun bedrijf
‘Corona-proof’ te maken. Originele tafelindelingen, looproutes en preventie checks schieten als
als paddenstoelen uit de grond. En dit geldt bovenal maar niet alleen voor de horeca. Ook diverse andere MKB bedrijven die ernstig getroffen zijn door een lockdown, intelligent of niet, komen met nieuwe ideeën om hun bedrijf, winkel of kantoor opnieuw te openen.

De verplichte 1,5 meter economie is wel een bittere pil omdat juist in de nabijheid de magie ontstaat, maar alles is ruimschoots te prefereren boven de digitale afstand alleen.

Daar staat tegenover dat er ook ondernemers zeer wel varen bij de recente ontwikkelingen denk aan de plexiglas bedrijven en de partijen die bestickering maken en als zodanig de markt op grote schaal veroveren.

Er blijkt nog een ander aspect dat van cruciale waarde blijkt en dat is de ventilatie.

Het gaat dus niet per definitie om het dicht op elkaar staan alleen, de slechte behuizing etc. maar juist de mogelijkheid goed te kunnen ventileren of niet. Daar liggen kansen die MKB bedrijven als installateurs e.d. gouden kansen biedt. Goede ventilatie was altijd al belangrijk het is nu een kwestie van leven en dood. Dat geldt zowel voor thuis, in het restaurant op kantoor en in openbare gebouwen. En heeft wel grootse implicaties voor de toekomst.

Ter ondersteuning van deze maatregelen is er op donderdag 4 juni 2020 jl. een rapport van de SER verschenen van de ‘Denktank Coronacrisis’. De drie thema’s waar op gefocust wordt zijn 1. Gezond en veilig 2.Haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar en 3. Duurzaam en inclusief.

Deze thema’s sluiten verrassend goed aan op de thema’s waar het MKB al langer op inzet zijnde een duurzame, inclusieve en innovatie economie. Juist nu!

Faridah Azimullah, Voorzitter MKB- Haarlem