MKB-ondernemers: Ondernemen nu uitdagender dan ooit

‘Waarvan krijgen jouw klanten een lach op hun gezicht?’ Dat is een van de vragen die te lezen is in de 2020 Verscheurkalender om ondernemers een hart onder de riem te steken. De Verscheurkalender is een uitgave van Multicopy die sinds kort naast een bestaande vestiging in Hoofddorp ook de vestiging in Haarlem heeft overgenomen.

Die vraag die elk bedrijf zich momenteel stelt en zich niet beperkt tot de getroffen sectoren, maar ook de nog florerende bedrijven, staan voor keuzes die nooit eerder wezenlijker en uitdagender waren dan ooit.

In Haarlem zijn de eerste effecten al goed zichtbaar, enerzijds, bedrijven die hun deuren mogelijk definitief moeten sluiten. Of restaurants die niet alleen tijdelijk maar permanent op de bezorging van maaltijden overgaan. En dat geldt ook voor sterren restaurants.

Een voorbeeld van buiten Haarlem is het legendarische restaurant de Librije in Zwolle. Vanaf 17 oktober worden online kooklessen aangeboden voor een 3 gangen sterren diner. Ofwel het thuis wijn proeven onder leiding van de exclusieve online sommelier.

Maar ook zien we ondernemers juist nu een bedrijf starten! Opnieuw een culinaire verrassing is
de recent geopende delicatessenzaak in Haarlem, ‘La station service’ met een speciale focus op Frankrijk.

Switchen al dan niet tijdelijk naar een andere tak van sport is een ander fenomeen wat steeds meer zichtbaarder wordt.. Denk aan een jonge installateur die een vraag kreeg om de kerstverlichting te regelen en daar uiteindelijk een extra business van heeft gemaakt. In Haarlem opent hij op 2 november een showroom de lichtschuur speciaal voor kerstverlichting en zal tot 25 december open blijven.

Twee weken? tanden op elkaar
Maar alle ondernemerszin ten spijt is het de komende twee weken opnieuw tanden op elkaar en ‘verplichte extra tijd’ om anders te ondernemen.

Faridah Azimullah
Voorzitter MKB- Haarlem