Haarlem pakt winkelleegstand aan

Op 18 januari 2016 is het nieuwe online platform www.haarlemwinkelstad.nl gelanceerd. Doelstelling is om de winkelleegstand in Haarlem terug te dringen, door leegstaande ruimtes tijdelijk in te vullen. Ruimtevragers en -aanbieders maken online een gratis profiel aan en komen op laagdrempelige wijze in contact met elkaar. Een verbinder coördineert matches, acquireert actief en zoekt samenwerking met diverse partners in de stad. Het project richt zich niet alleen op detailhandel, horeca, creatieve ondernemers en startups, maar zoekt ook verbinding met maatschappelijke- en culturele organisaties en evenementenorganisatoren. Haarlemwinkelstad.nl is een initiatief van het Haarlemse bedrijf Pop-up-Solutions en wordt onder andere ondersteund door de Gemeente Haarlem, Haarlem Marketing, Vereniging Eigenaren Binnenstad Haarlem, Haarlem Valley, Ondernemersvereniging Winkelcentrum Schalkwijk en Winkeliersvereniging Cronjé.

Het tijdelijk invullen van leegstaande ruimtes helpt om verloedering in stadsdelen tegen te gaan, de profilering als aantrekkelijke winkelstad te versterken en ondernemerschap te stimuleren. Daarnaast kan het nieuwe initiatieven een impuls geven en naar een hoger niveau brengen, bijvoorbeeld naar structurele vestiging. Dit geldt voor zowel tijdelijke als lange termijn concepten. Samenwerking met startup community Haarlem Valley biedt mogelijkheden voor begeleiding van startende ondernemers. Focusgebieden van het project zijn het stadscentrum, Schalkwijk en winkelstraat Cronjé.

Aanmelden op website
Lokale, nationale en internationale retailers en (startende) ondernemers, alsmede vastgoedeigenaren, makelaars en beheerders van de leegstaande panden worden opgeroepen zich aan te melden op de website. Zij kunnen hun zoekwensen en aanbod plaatsen. Naast individuele zoekopdrachten kunnen ondernemers ook samen naar een tijdelijke ruimte zoeken.
Het platform wordt technisch mede mogelijk gemaakt door www.popupplaza.nl en onder andere gepromoot via www.ondernemeninhaarlem.nl, hét online platform voor ondernemen in Haarlem.

Fotografie: www.hansguldemond.nl