Duitsland en België inspiratie voor MKB 2020

Duitsland is dringend op zoek naar mensen op de arbeidsmarkt om de sterke economie te behouden. Bondskanselier Merkel heeft een nieuwe immigratiewet gelanceerd voor 2020. Merkel durft hierbij verder te kijken over de grenzen van Europa. Juist op een moment dat arbeidsmigratie tot op heden  doorgaans angst, onzekerheid en afweer oproepen. Niet alleen in Duitsland, maar ook elders in Europa.

Wat maakt dat deze nieuwe immigratiewet kans van slagen heeft?
Het plan is om vanaf 2020 niet alleen arbeidsmigranten uit Europa maar ondernemers, medewerkers uit landen buiten Europa welkom te heten. Interessant is hoe mensen uit landen als India, Bangladesh, Palestina of elders in Duitsland opgevangen worden. Er worden versneld centrale werkoriëntatie punten  ingericht waarbij migrant/ondernemers snel wegwijs worden gemaakt in het land, de taal, de cultuur en de huisvesting.

Dit  staat haaks op de uitbuiting van een aantal uitzendbureaus in Nederland die met een wurgconstructie niet alleen werkgever maar tevens huisbaas zijn voor met name arbeidsmigranten uit Polen. Op een manier die de arbeidsmigranten eerder wegjaagt!

Voor Haarlem is de Duitse opvang van arbeidsmigranten van buiten Europa een inspirerend voorbeeld en sluit aan bij het Haarlemse bedrijfsleven dat open staat voor het bieden en verzilveren van concrete kansen.

Voor lageropgeleiden zijn ook van buiten de grenzen  mogelijkheden om in een versneld tempo van kansarm, kansrijk te worden door bijvoorbeeld Techgrounds. Techgrounds is een Brusselse Tech Hub geïnspireerd door Molengeek een een gratis toegankelijke codeer school & co workingspace in Molenbeek (Brussel). Techgrounds zet nu in op Franchise vestigingen in Nederland en biedt ook kansen voor Haarlem.

De december maand biedt de MKB ondernemer bij uitstek de kans licht te laten schijnen op nieuwe, onverwachte mogelijkheden.

Ik wens u fantastische feestdagen en een sprankelend nieuw jaar!

Faridah Azimullah
Voorzitter MKB- Haarlem