Creatief openen economie nu cruciaal

Balancerend tussen hoop en vrees kijken ondernemers uit naar het uur U waarop de mogelijke versoepelingen worden aangekondigd. Het is een oefening in geduld en ongeduld wat uiteindelijk leidt tot het succesvol openen van de winkels, restaurants, sport, festivals, reizen en meer.

Ongeduld en misschien woede omdat de enige weg uit de pandemie vaccinatie is en die weg tergend langzaam en gecompliceerd verloopt. Opmerkelijk daarbij is dat in het bedrijfsleven
een dergelijk zig-zag beleid al lang was afgestraft.

Geduld door het ‘verplicht’ blijven kijken naar de kansen en keuzes voor de onderneming. Doorgaan ja maar hoe dan? Een cross-over aanpak, een verdieping of juist versmalling van de dienstverlening, wat sluit het beste aan bij de vraag van vandaag en morgen?

Succesvol wordt het als er een ‘geven en nemen’ ontstaat tussen geduld en ongeduld. Om zo te kunnen anticiperen door een voorbereiding op maat op het openen van de economie in welke getroffen sector dan ook.

Nieuwe academie
Zo ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden zoals de Academie die onlangs is opgericht door Horecaondernemer Hildo Makkes van der Deijl. Het is een platform ontstaan uit een samenwerking met restaurant Zuidam, IJssalon Tante Saar, Proeflokaal In den Uiver en loopbaanontwikkelingsplatform De Kansacademie. Dit platform brengt (Horeca) werkgevers en werknemers bij elkaar. Vooruitlopend op de mogelijkheden die er aankomen kan het zijn dat werknemers willen kennismaken met de horeca of nu nog een extra opleiding willen volgen of juist willen overstappen naar een andere sector.

Wachten
Het wachten op zich heeft ondernemer Thijs Kennes geïnspireerd na een ernstig auto ongeluk een App, Wait, te ontwikkelen om het wachten aangenamer te maken.
Perfect toepasbaar om op basis van de App als gast via een Smartphone gratis toegang te krijgen tot tijdschriften, boeken en luisterboeken. De App neemt de irritatie, spanning en verveling weg voor de gast. Interessant voor de gastheer is dat de klanttevredenheid toeneemt en de organisatiebetrokkenheid.

Zeker ook in Coronatijd perfect om het wachten aangenamer te maken en contactmomenten met gebruikte magazines in wachtkamers e.d. uit te sluiten.
Zie ook www.wait.nl

Het is nu coronaproef wachten op het openen van onze economie!

Faridah Azimullah
Voorzitter MKB- Haarlem