Coalitie akkoord ‘Duurzaam Doen’….

Coalitie akkoord ‘Duurzaam Doen’ doet eer aan MKB-Thema’s: Bestaan, Beleving en Business

Begin juni 2018 is een coalitieakkoord ‘Duurzaam Doen’ gepresenteerd door het nieuwe college van B & W in Haarlem.

Voor het MKB is het bestaan op basis van een visionair vestigingen-beleid essentieel. Zoals het vestigen in een nieuw, of verduurzaamd pand, wat duurzaam bereikbaar is. Daar hoort ook een integrale infrastructuur bij die aansluit bij een visie ofwel ambitie van Duurzaam Doen. De ‘Boa Constrictor’ geen addertje onder het gras in deze is de mobiliteit. Rigoureus een gebied ontoegankelijk maken voor beperkt OV dan wel een fiets alleen jaagt ondernemers weg. Elektrisch (geluidloos/ geluidsarm) vervoer en meer kan een adequaat alternatief bieden.

De Beleving biedt kansen om publiek/ private samenwerkingsverbanden verder te stimuleren. Neem als voorbeeld de Leonardo Da Vinci-tentoonstelling in het Teylers museum. Waarbij de schoonheid in kunst weer energie op de werkvloer kan geven.  Of een combinatie van sport en het bedrijfsleven. Een open deur? Ja als het hierbij blijft. Wat inspireert is het introduceren van een thema, zoals het ‘swim to fight cancer’ initiatief. Voor burger en business aansprekend en uitvoerbaar.

Groei is een ander thema waar het Haarlems college actief op wil inzetten. Voor de MKB Business betekent groei het blijven kijken, bijstellen en herijken van een bestaand businessmodel en het versterken van de digitale positie voor relatief kleine MKB ondernemingen. Dat is ook terug te vinden in ‘de staat van het MKB’ dat jaarlijks wordt opgesteld door het  Nederlands Comité voor Ondernemerschap.

Het MKB pleit voor het blijven samenwerken op thema’s , het NIET op de stoel van de ondernemer te gaan zitten, incidenteel te faciliteren met subsidie maar vooral door samenwerking met het MKB de relatie en versnelling van de ‘Duurzaam Doen’ ambities te realiseren!

Faridah Azimullah, Voorzitter MKB- Haarlem