Blog van Faridah Azimullah (MKB-Haarlem): Licht op een next level MKB

Faridah Azimullah

Op een prachtige locatie in de Grote kerk te Den Haag  was de landelijke  MKB next level bijeenkomst.

Een wervelende middag met optredens van  Televisiemaker Harm Edens die zijn programma ‘Dit was het nieuws’ op dit congres had aangepast. Edens gaf op zijn onnavolgbare scherpe en kritische wijze commentaar op de pijnpunten waar MKB bedrijven nog steeds mee te maken hebben. Pijnpunten als een moeizame financiering, benauwende wet- en regelgeving en nog nauwelijks buiten de grenzen gericht. Maar ondernemers zetten de toon vooral ook vrouwelijke ondernemers die helaas nog  te vaak weggezet worden als dame van de koffie en de koekjes die uiteindelijk de directeur eigenaar blijkt te zijn.

De voorzitter van MKB Nederland Michaël van Straalen presenteerde de Next level agenda. DE bestaande problemen werden niet weggewuifd en de richting die gekozen werd als oplossing richt zich vooral op het realiseren van een Groeifonds om financieringen te versnellen den mogelijk te maken.

Ook zou er sprake kunnen zijn van een MKB statuut om bedrijven van rond de 25 medewerkers geheel of gedeeltelijk te vrijwaren  van knellende wet  en regelgeving.

Als klap op de vuurpijl was de minister president mark Rutte te gast om ook in dialoog te gaan met ondernemers, vrouwelijke ondernemers, en jonge  ondernemers.

Het pleidooi is simpel, eenvoudig en vooral concreet snellere financiering, minder bureaucratie en vooral minder wet en regelgeving en, meer oog voor internationalisering. Dat geldt ook voor het lokale bedrijfsleven als voor MKB bedrijven in  Haarlem en omgeving. Daarbij is het verheugend te horen dat de nieuwe burgemeester van Haarlem, Jos Wienen, te gast in het Thorbecke Café, het belang voor (MKB) ondernemers  ziet voor een stad als Haarlem. Want Haarlem is en kan zeker zijn meer dan een heerlijke woonstad alleen.

Faridah Azimullah, Voorzitter MKB Haarlem