Blog Faridah Azimullah: Het wonder van het onverwachte

“Het leven is altijd de triomf van het onwaarschijnlijke en het wonder van het onverwachte” dat is de definitie van serendipiteit aldus Henri-Marie de Lubac.
Vrij vertaald staat serendipiteit voor ‘het zoeken naar het ene en dan onverwachts iets totaal anders vinden. En bovendien iets wat nog beter aansluit bij wat je nodig hebt dan hetgeen je zocht…! Dit is geen kwestie van maakbaarheid.

De illusie van de maakbaarheid van het demissionair kabinet door geld uit te delen aan ondernemers is symptomatisch maar gaat voorbij aan de innovatie, creativiteit en werkbare antwoorden van diezelfde ondernemers.
Ondernemers dreigen steeds meer gedwongen jongleurs te zijn. Want wat is de overeenkomst tussen de MKB-ondernemers anno december 2021 met deze podiumkunstenaars?

Enerzijds is het vooral het eindeloos, gecontroleerd, balanceren om alle ballen in de lucht houden, letterlijk en figuurlijk. Maar anderzijds is “De kunst van jongleren juist het niet het vangen van de ballen, maar het op tijd loslaten”. Zoals een tegeltjeswijsheid ons leert.

De kunst van het ondernemen tijdens deze halve lockdown, maar voor velen ook hele lockdown, betekent de confrontatie aangaan met de vraag of u de zoveelste tegenslag nog kan opvangen of dat het nu een kwestie van loslaten is. Niet per definitie uw bedrijf loslaten maar misschien wel een traditionele route verlaten, zonder de stip op de horizon uit het oog te verliezen.

Misschien ontstaat in het proces van het loslaten wel het beeld van een metamorfose of nieuwe cross-over samenwerkingsverbanden. Of de keuze datgene te doen of juist niet meer te doen om weerbaar te zijn. Maar vooral om zodanig open te staan dat er als door serendipiteit de crisis een kans kan worden. Maar vooral dat er ruimte ontstaat voor het wonder van kerstmis wat je weer doet stralen met in je ogen het licht van iets nieuws, iets onverwachts, iets wat totaal niet gepland was, maar wel geweldig uitpakt. Een voorbeeld van serendipiteit bij uitstek!

Wij wensen u sprankelende feestdagen en wensen u van harte ‘het wonder van het onverwachte’ toe!

Voorzitter MKB- Haarlem,

Faridah Azimullah