Wat kan je doen wanneer de huisbank een financieringsaanvraag afwijst?

In

Een financieringsvraagstuk, vrijwel iedere ondernemer maakt het een keer mee. Zo moet er externe financiering worden aangetrokken wanneer bijvoorbeeld de rekening-courant ruimte niet toereikend is voor de groei van de omzet. Ook wanneer het bestaande pand te klein is of een overname gepland wordt, is externe financiering nodig. Meer dan 75% van de ondernemers klopt in eerste instantie bij de eigen bank aan volgens gegevens van het CBS uit de meest recente Financieringsmonitor. Dat is niet meer dan logisch, tussen de ondernemer en de huisbank bestaat immers al een zakelijke relatie.

Het voorbeeld

In veel gevallen komen de ondernemer en de bank er samen uit, maar wij zien steeds meer gevallen waar het misgaat bij de financieringsaanvraag. Zo ook onlangs toen een relatie bij ons aanklopte met plannen voor de bouw van een zakelijk pand. De ondernemer wilde het nieuwe pand deels gaan verhuren. Aangezien zijn huisbank restrictief is wat betreft verhuur werd zijn aanvraag afgewezen. Wij hebben deze financiering ondergebracht bij een andere grootbank, die wél mogelijkheden biedt bij verhuur. Het is ook voor ons iedere keer weer verrassend om de vele verschillen tussen grootbanken te zien.

De mogelijkheden en verschillen

Wanneer je huisbank een aanvraag afwijst, wordt je niet verder geholpen richting financiering. In de eerder genoemde Financieringsmonitor lezen we dat 83% van de ondernemers bij een afwijzing niet wordt doorverwezen naar een andere partij. Uiteraard verschillen niet alleen banken van elkaar, ook de alternatieve financieringsmogelijkheden verschillen enorm van elkaar. Deze alternatieven bieden mogelijkheden die een bank niet biedt, maar alle mogelijkheden en verschillen maken het financieringslandschap niet altijd even overzichtelijk. Het is voor de ondernemer niet altijd duidelijk wat het beste alternatief voor de huisbank is.

MKB-Haarlem advies

Leg een financieringsvraagstuk voor bij een onafhankelijke adviseur. De adviseur kan in eerste instantie beoordelen of de gang naar de huisbank de meest voordelige optie is of dat het loont om de aanvraag bij een andere partij neer te leggen. De adviseur kan zelfs helpen met het structureren van de aanvraag, zodat de kans op financiering het grootst is. Adviseurs kennen het financieringslandschap, de mogelijkheden en de verschillen tussen banken, lease- en factoringoplossingen, en alternatieve oplossingen.

Voor advies of vragen kun je altijd contact op nemen met Arnoud Doornbos van de MKB-Haarlem Financieringscommissie via +31 6 83 94 16 99  Uiteraard kun je ook altijd contact opnemen met MKB-Haarlem via arnoud.doornbos@mkb-haarlem.nl.