MKB viert vrijheid met gemengd gevoel

Het is een dag van contrasten. De bewolking tilt haar sluier op en de zon breekt zachtjes door. Bevrijdingsdag, het kunnen vieren van de vrijheid.
Vrijheid om te zijn wie je bent, te zeggen wat je wilt en vrij te kunnen handelen. MKB ondernemers zijn ruim twee jaar beknot in de vrijheid om te kunnen doen wat zij het liefste doen en dat is ondernemen, maar het kan weer!

Door de gruwelijke inval door de soldaten van Poetin in Oekraïne zien we dat de vrijheid in een dag kan veranderen in directe confrontatie op leven en dood, zonder aanzien des persoons.
Huiveringwekkend dichtbij, herinneringen van de oorlog uit het verleden en nu de oorlog op de grens van Europa. Die realisatie geeft 4 en 5 mei 2022 een extra dimensie.

Als ondernemer is het putten van de hoop uit een consequent, standvastige president van Oekraïne een zegen. Ook voor ondernemers in Haarlem, in Nederland is Zelensky een inspirerend voorbeeld hoe elk verzoek aan elk Land op maat wordt gemaakt en zo de harten raakt waardoor het doen bijna vanzelfsprekend mogelijk wordt. Ongeacht de oordelen over deze man en zijn land.

Voor ondernemers is er weer ruimte om te ondernemen, desondanks staan veel vanzelfsprekendheden ter discussie. Uitbreiden qua bedrijven, diversifiëren, minder vaak of juist meer open? Echter de sleutel ligt meer in het juist naast elkaar laten bestaan van de verschillende mogelijkheden., maar bovenal dienstverlening op maat.

In het vervolg van de discussie wat te doen voor Oekraïne dan wel wat te doen tegen Rusland springt er een voor de hand liggende kwestie uit. De warmte- en water voorziening van uw huis. Het MKB wordt as-we-speak geconfronteerd met een enorme run op zonnepanelen, zonnecollectoren, warmtepompen en ook hier is het de kunst de balans te vinden tussen het overweldigende aanbod en de optimale oplossing voor u.

We zien nu, door de oorlog, een versneld verduurzamen van woningen en bedrijven. Een feest hoor ik u zeggen. Echter net als de netcongestie, het overvol raken van het elektriciteitsnet, zien we nu iets vergelijkbaars met deze verduurzamingsslag omdat we opnieuw achter de feiten aanlopen. De levertijden zijn buiten proportie. Alle goede initiatieven ten spijt.

Toch betekent een keuze maken voor een duurzame samenleving van morgen om nu radicaal andere stappen te zetten dan gisteren. Dan gaat het niet om nu voor het zicht van de natie Russisch gas af te zweren en dan naar het Midden Oosten te kijken maar om vandaag nog te starten met alternatieve mogelijkheden die er voor u, uw bedrijf , Haarlem en Nederland (al dan niet met subsidie) gewoon zijn. Uw installateur, MKB-ondernemer bij uitstek, zal u er dankbaar voor zijn.

Laten we het zicht op die mogelijkheden op weg naar een duurzame, leefbare en veilige samenleving samen vieren!

Wij wensen u fantastische 5 mei 2022!

Faridah Azimullah,

Voorzitter MKB-Haarlem