Ingezonden brief aan Haarlems Dagblad: Steun uit bedrijfsleven

Ingezonden brief aan Haarlems Dagblad

Steun uit bedrijfsleven

In de informatievoorziening binnen onze maatschappij is in de afgelopen jaren heel veel veranderd. De verschijningsvormen, de verspreidingssnelheid, de beeldbehoeften, de interactiemogelijkheden, maar ook de enorme verkrijgbaarheid. Daarbij staat voor ons als ondernemers en bedrijfsleven één ding als een paal boven water: het belang van de onafhankelijke rol van de serieuze, informatieve media en hun journalisten. Nieuws brengen, feiten onderzoeken en feiten en ontwikkelingen duiden. Een ouderwetse, maar zeker niet verouderde rol van de media. Sterker nog, die rol lijkt onverminderd broodnodig in onze maatschappij. De nieuwsmedia, zowel landelijk als regionaal, moeten deze rol professioneel en kwalitatief uitoefenen en kunnen blijven uitoefenen. Principieel achten wij hun rol superbelangrijk en beschermingswaardig.

Wij verbinden en vertegenwoordigen ondernemers en bedrijven in de regio Haarlem. De nieuwsvoorziening in onze regio heeft behoefte aan regionale focus, aan regionale betrokkenheid en dus ook aan regionale bezetting. Wij vinden dat het regionale bedrijfsleven een groot belang heeft bij een dagblad met wortels in deze regio èn met toekomst in deze regio, met een kwalitatief sterke, redactionele bezetting. Voor de journalistieke informatievoorziening in het brede pallet van informatiekanalen anno 2017 en voor de bekende waakhondrol.

Wij roepen TMG en volgende eigenaren van TMG en van dochterbedrijf Holland Media Combinatie op om de TMG-plannen voor drastische inkrimping van de regioredacties, in het bijzonder Haarlems Dagblad, in dit licht te heroverwegen. En tegelijkertijd roepen wij alle ondernemers en bedrijven in de regio op om hun verbale steun aan het voortbestaan van Haarlems Dagblad ook om te (blijven) zetten in betaalde abonnementen (papier en/of digitaal) en betaalde advertenties. Dat helpt te overleven, in het belang van ons allemaal!

26 januari 2017

Bruno Giebels, voorzitter Industriekring Haarlem