Flink deel mkb’ers ziet geen nut in verdere digitalisering

De digitalisering bij mkb-bedrijven in Nederland stagneert. Zo’n 45 procent van de kleine en middelgrote bedrijven denkt weinig tot geen winst te boeken met verdere investeringen in digitalisering en online marketing.

Dat blijkt maandag uit de MKB Online Monitor 2017. Het onderzoek is uitgevoerd door Kantar TNS, in opdracht van DTG en MKB-Nederland.

Slechts een kleine meerderheid (55 procent) is overtuigd van het nut en de noodzaak van investeren in digitaal zakendoen. De helft van het mkb zegt nog geen 5 procent van de omzet uit online activiteiten te halen.

Net als in 2015 heeft 76 procent van de ondernemers een website, heeft 69 procent een bedrijfspagina op één of meerdere websites en heeft 16 procent in 2017 een webwinkel.

Het aantal mkb’ers met online marketingactiviteiten is met 49 procent iets gedaald ten opzichte van 2015. Bijna zes op de tien ondernemers zetten online marketingactiviteiten ad hoc in en slechts 6 procent reserveert hiervoor budget.

Voor het onderzoek zijn 1.606 mkb-ondernemers ondervraagd.

(bron: Nu.nl en MKB-Nederland)

Patrick de Ridder directeur/eigenaar van Cobra Systems en partner van MKB-Haarlem werd door Haarlem 105 uitgenodigd om zijn visie te geven op het recent gepubliceerde onderzoek.

Beluister hier het interview (om 18:43 uur en 30 seconden)