De Handelsgeest anno nu

Het nieuwe regeerakkoord presenteert mogelijkheden voor het MKB op het gebied van financiering, werkgelegenheid, wet en regelgeving en Innovatie. De praktische punten zijn geadresseerd en zijn van belang maar hoe zit het met de filosofie achter het akkoord? En in hoeverre blijven we trouw aan de handelsgeest die van oudsher een prominente rol speelt in ondernemend Nederland?

Op 28 september 2017 stond de verrassende locatie, de Thomaskerk in Amsterdam, in het teken van ‘Trade spirit, de toekomst van de Nederlandse handelsgeest’. Het kunstenaars duo Jaap Godrie en Walter Breukers presenteerden een toekomst visioen voor Nederland. Hun inspiratie haalden zij uit interviews met bestuurders, ondernemers en historici.

Een van hen was de voorzitter van MKB Nederland , Michael van Straalen en hij verzorgde de opening
van deze bijeenkomst. Hij memoreert de eerste ontmoeting met het kunstenaarsduo en wijst op de handelsgeest als deel van het DNA van elke ondernemer.

Breukers en Godrie betreden vervolgens de kansel en brengen met acht schilderijen en een inspirerend verhaal de handelsgeest origineel en creatief in beeld.

Opvallend is dat de thema’s van toen niet zo anders zijn dan de thema’s van vandaag. Immigratie stond model voor rijkdom, nieuwe ideeën maar ook voor goedkope arbeidskrachten en gelukszoekers. Dat was een gegeven en geen bedreiging. Een mooi voorbeeld is de kunstenaar/ ondernemer Frans Hals de meest innovatieve schilder die de schilderkunst innoveerde door het snel kunnen vastleggen van een twinkelende lach, geboren in België.

Er was minder sprake van angst ofwel maakbaarheid, maar juist sprake van de handelsgeest pur sang.
Niet aarzelen, misschien wel risico lopen maar vooral met het oog en het hart gericht op het zien en
verzilveren van kansen maar bovenal een kwestie van vertrouwen; essentieel voor MKB ondernemerschap, ook en misschien wel, juist nu.

Faridah Azimullah
Voorzitter MKB-Haarlem