Column Faridah Azimullah: Creativiteit vanuit traditie

2018 is op 7 december in Milaan uitgeroepen tot het jaar van het cultureel erfgoed. Vanuit Nederland is de slogan’ erfgoed verbindt, Europa inspireert’ geïntroduceerd. Haarlem is rijk aan een stichting die het erfgoed in deze stad als het cultureel ondernemend collectief ontwikkelt met educatieve en publieksactiviteiten. Dat maakt traditie waardevol en sluit aan bij de snelheid van een modern digitaal tijdperk. Want erfgoed is meer dan historische gebouwen en locaties alleen, maar gaat vooral ook om de eigen geschiedenis boordevol verhalen, muziek, films en ambachten. Voorbeelden in Haarlem zijn natuurlijk o.a. de Sint Bavokerk en het Teylers en het Frans- Hals museum.

Een belangrijke factor in dit kader is de haast onzichtbare kracht van Familiebedrijven, vaak  MKB-bedrijven bij uitstek als zijnde de ruggengraat van de economie. Een sterke factor bij Familiebedrijven is dat een aantal aspecten al traditioneel integraal aanwezig is in de bedrijfsvoering. Denk aan het bouwen van een duurzame relatie, een stabiele balans  op het gebied van mensen, materialen en middelen. Mensen worden ontvangen om te blijven vanuit een inclusief en al dan niet exclusief charmeoffensief. Dat is hoe vanuit traditie er ruimte is voor ongelimiteerde creativiteit in het benaderen van nieuwe concepten over de hele linie.  Verrassende bedrijven in Haarlem zijn bijvoorbeeld een bakkerij in hartje Haarlem, Bakker Rijkenberg,  sinds 1924 actief. De Bakkerij die op ambachtelijke wijze en naar traditioneel recept een uitgebreid assortiment aan brood en specialiteiten bereidt of Hanos als Horecagroothandel en Blokker als innovatief familiebedrijf.

December is een maand waar traditie en trends elkaar ontmoeten, boordevol hectiek, topdrukte  maar biedt ook een moment voor reflectie. Een moment van bezinning, om niet uit angst maar met een open vizier 2018 welkom te heten met sprankelende nieuwe energie voor u en uw onderneming!

Faridah Azimullah
Voorzitter MKB Haarlem