Betekenis in Business

Terug van vakantie is dit het moment om als ondernemer het eerste half jaar de revue te laten passeren. Waar zat de power, de energie, de inspiratie?
Wat heeft u meer dan blij gemaakt en waar zaten de vragen? Zowel voor de consument als  voor uzelf. Een ideaal moment nippend aan een drankje, genietend van de zon of juist het scheren over het water met boot of ski’s. Zo’n exercitie heeft  zin als daarmee verdiende ‘gelden en goodwill’ vertaald kan worden in een nieuwe betekenis voor uw bedrijf.

Gracieus en grenzeloos groeien is het  perspectief. Dat geldt voor ondernemers in zijn algemeenheid maar zeker ook voor Haarlemse ondernemers. Naast de groeimogelijkheden in de stad, de ambities buiten de stad, Nederland maar ook China en India is er meer. Ondernemers kijken steeds verder naar buiten, en nemen verantwoordelijkheid over  de grenzen van de onderneming. Er is oog voor de gratie van sociaal entrepeneurship, het sociale ondernemen, de circulaire economie, inclusief werkgeverschap en meer.

Betekent dit dan dat er geen geld te verdienen is, voor een dubbeltje op de eerste rang en alle diensten gratis? Integendeel! Er is sprake van een combinatie van groei zowel voor het eigen bedrijf, als voor de oplossing van een maatschappelijk probleem.
Doorgaans op basis van een tweesporenbeleid met een generieke of specifieke aanpak.

Neem ‘Tom shoes’ voor ieder paar dat iemand koopt wordt een paar schoenen gedoneerd aan en kind in een land in ontwikkeling. Of ‘Baron Fig’  ‘koop een (note)book en plant een boom. Bij de verkoop van ieder notebook wordt een boom geplant.  Er zijn inmiddels 52.866 bomen geplant in meer dan dertig landen. Of het Haarlemse bedrijf Ridiculously Good- Raw Chocolates, dat gebruik maakt van een Leidse Sociale Werkplaats.

Betekenis in business loont nu meer dan ooit.

Faridah Azimullah, Voorzitter MKB- Haarlem