Aanvragen TEK-vergoeding mkb-bedrijven vanaf dinsdag 21 maart

Mkb-ondernemingen, waarvan de energiekosten een relatief groot deel uitmaken van de totale omzet, kunnen vanaf 21 maart de Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) aanvragen. De TEK-regeling is een tijdelijke tegemoetkoming voor de gestegen gas- en elektriciteitskosten van energie-intensieve mkb-bedrijven. De tegemoetkoming kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd en loopt van 1 november 2022 tot en met 31 december 2023.

Met behulp van deze tegemoetkoming krijgen energie-intensieve mkb’ers meer adem om hun bedrijfsmodel toekomstbestendig te maken. Mkb-ondernemingen bij wie de energiekosten minimaal 7% bedragen van de omzet en die voldoen aan de overige voorwaarden van de regeling, ontvangen een vergoeding van maximaal € 160.000. De compensatie bedraagt 50% van de energiekostenstijging boven een vastgestelde zogenoemde drempelprijs. De regeling moet voldoen aan de Europese staatssteunregels en daarom worden goedgekeurd door de Europese Commissie. De regeling is gepubliceerd in de Staatscourant.

Voor meer informatie en persoonlijk advies kunnen ondernemers ook terecht bij de KvK.

(bron: KvK.nl)