‘Support your locals’ essentieel voor MKB-Haarlem

In

Een van de thema’s die MKB-Haarlem nauw aan het hart ligt is het fenomeen ‘Support your locals’. Ondanks de liefde ook voor producten van over de grenzen kan ook hier de lokale ondernemer uitkomst bieden. Opvallend is dan ook dat onder de noemer van ‘Support your locals’ de gemeente Haarlem de Bespaarbon aanbiedt aan burgers en business om ter waarde van vijftig euro kleine aanpassingen in huis uit te (laten) voeren.

De Bespaarbon blijkt, ondanks advisering van groene initiatieven door Haarlemse bedrijven, ingekocht te zijn bij een Amsterdams bedrijf; ‘Eco logisch’. Dat betekent dat ‘Support your locals’ hier alleen de advisering betreft maar niet de daadwerkelijke opdracht kan krijgen. Doodzonde en heel erg jammer misschien wel juist nu in dit moment in de tijd.

Zeker als dit betekent dat mogelijk een miljoen euro op deze manier is misgelopen door het Haarlems MKB. Marco Post CEO van Maxibel heeft zich scherp hierover uitgelaten in het Haarlems Dagblad van 10 juni 2020 jl. Maxibel produceert LED verlichting en zet altijd in op het ‘Support your locals’ principe juist bij grote internationale orders. Want ook dan is die keuze mogelijk. Vanuit de lokale politiek blijkt dat er mogelijk vragen worden gesteld over deze kwestie.

Voor MKB-Haarlem geldt dat ‘Support your locals’ een actieve investering is. Niet alleen in de support in tijden van Corona nood, maar bij voorkeur door het investeren in de business wat direct lokale ondernemers betreft!

F C Azimullah
Voorzitter MKB-Haarlem