Digitaal loket MKB-Haarlem vraagbaak Corona-crisis

In Nieuws, Persberichten

Ondernemend Haarlem wordt met ingang van vandaag 16 maart 2020 per direct geconfronteerd met de ingrijpende maatregelen die zijn afgekondigd in Nederland. Dit op basis van de persconferentie door minister Slob van Basis- en voortgezet onderwijs en minister Bruins, van Welzijn en Zorg gisteren 15 maart  om 17.30 uur. Alle scholen gaan dicht maar ook alle horecagelegenheden en sportgelegenheden naast de ontwikkelingen in de reisbranche met  in- en uitreisverboden en meer.

Een ieder, dus ook elke ondernemer wil een steentje bijdragen aan het bevorderen van de Volksgezondheid voor ons allemaal. Maar deze maatregelen stellen ondernemers anderzijds ook voor een fait accompli wat direct impact heeft op het bestaansrecht van de onderneming.

Per definitie kent elke ondernemer een ondernemersrisico en dat risico wordt ook standaard ingecalculeerd. De maatregelen die per direct van kracht zijn geworden doen ook een beroep op de creativiteit en inventiviteit van elke ondernemer. Denk aan het (duurzaam) laten bezorgen van maaltijden. Nieuwe initiatieven de ruimte geven om bijvoorbeeld ouderen of gewoon mensen aan huis te kunnen voorzien maaltijden boodschappen e.d. Voor nu voedselverspilling tegengaan door instanties als een Voedselbank, Leger des Heils of anderszins mee te nemen in de bedrijfsvoering. Maar ook  via diverse digitale kanalen kunnen ondernemers maar ook anderen, burgers, studenten e.d. diensten en hulp bieden.

Maar los daarvan is de rekensom eenvoudig: geen inkomsten wel uitgaven, dat is een probleem. Er zijn landelijk diverse maatregelen aangekondigd.

Voor Haarlem kunt u terecht bij het Digitaal Ondernemersloket voor uw vragen www.MKB-Haarlem.nl. Iedereen is welkom bij enorme toeloop hebben MKB-leden wel voorrang. MKB-Haarlem heeft diverse experts stand-by  die direct kunnen adviseren op het gebied van Arbeids Tijd Verkorting (ATV), financiële ondersteuning of anderszins.

Laat de aanpak van het Corona-virus onze ondernemersgeest versterken!