Detailhandel, van (online)winkelen naar een bereikbare en veilige beleving

Wie had enkele jaren geleden gedacht dat schoenen door postorder bedrijven worden afgeleverd en straks wellicht met een drone? De detailhandel groeit gestaag door en wie hier niet in meegaat, dreigt straks de boot te missen. Daarom is het voor retailers van essentieel belang de trends en ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. Maar ook samenwerkingen of een platform te hebben. Want de veranderingen volgen elkaar in hoog tempo op.

Haarlem scoort hoog als een van de beste winkelsteden in Nederland. Een prettige mix van horeca en winkels. De detailhandel biedt Haarlem werkgelegenheid en heeft een groot maatschappelijk belang en een toenemend sociaal belang. Dat moeten we vast houden, zeker met de uitdagingen van toenemende online winkelformules, een outlet center bij Halfweg en een wens voor een autoluwe Haarlemse binnenstad ten koste van de bereikbaarheid.

Enkele ontwikkelingen en trends:

Meer koppeling Apps
Steeds meer Apps dragen bij tot een winkelbeleving voor burger en business. De apps bedienen de consument op hun wenken op het gebied van bijvoorbeeld modeadvies en meer! Grenzen tussen winkels vervagen en er ontstaat steeds meer cross-over ondernemerschap. Consumenten staan op goed bereikbare, veel verschillende en vooral veilig winkelmogelijkheden. Daarnaast is makkelijk toegankelijke en gelijk beschikbare actuele informatie van belang voor de combinatie winkelen met cultuur, beleving en gemak.

Traditionele winkels omarmen trends
In diverse bedrijven is het tegenwoordig gebruikelijk om een product al zelf in de winkel te kunnen gebruiken! Een voorbeeld is een printer winkel waar je ook een printer al kunt gebruiken. Of een winkel die niet alleen kleding verkoopt maar ook stoffen om zelf creatief te worden en als modeproduct zelf in elkaar te zeten.

Koppeling retail aan maatschappelijke doelen
In winkels is het thema –milieuvriendelijk/duurzaam steeds meer aan de orde. Denk aan het serveren van alternatieve- geen plastic- rietjes in de horeca. Supermarkten die verse producten aan het eind van de dag niet onmiddellijk weggooien maar voor een prikje verkopen aan de consument. Voor elk bedrijf betekent dit een vergelijkbare dan wel andere keus.

Social shopping revolutie
Vooral MKB bedrijven zetten steeds meer in op de digitalisering. Het is niet meer of, maar vooral en, want digitalisering gaat tegenwoordig wel verder dan ‘alleen’ een webwinkel. De nieuwste trend is om een product via de social media te introduceren en exclusief via dat kanaal te verkopen. Een andere variant op dit thema is de VR bril in te zetten in diverse branches om consumenten mee te nemen in een verandering van hun huis, interieur, mode en meer om een keuze beter te kunnen bepalen.

Ontwikkelingen ‘slimme’ producten
Innovatie in Retail laat zien dat er ook steeds meer ‘slimme’ producten worden ontwikkeld vanuit de diverse sectoren. Denk aan slimme printers die (digitaal) aangeven wanneer de inkt op is en zo inkt bestellen in het gekoppelde office center. Of denk aal de nieuwe elektriciteitsmeters die inmiddels op hoog tempo worden geïntroduceerd worden bij burgers en in de business om meterstanden op afstand uit te lezen, opgewekte energie terug in het net te laten stromen en meer!

Duurzaamheid
Duurzaamheid en schone steden zijn ook voor retailers belangrijke thema’s, maar de bereikbaarheid voor ondernemers (aan- en toeleveranciers) en consumenten is een uitdaging geworden. Het is heel belangrijk om het winkelen op de ‘traditionele’ manier zo toegankelijk en prettig mogelijk te houden.

Waarom niet online bestellen en in de winkel ophalen? In de winkel een demonstratie of installatie van een nieuwe telefoon bijvoorbeeld, genoeg kansen dus voor de retailer!

MKB-Haarlem zet in op het inspireren, ondersteunen in het ontwikkelen en verstreken van de nieuwste trends en ontwikkelingen. MKB-Haarlem doet dit door actief te zijn in de politieke lobby, aan te schuiven bij diverse overlegplatforms, samen te werken met de Gemeenten in de regio maar ook door het bundelen van de winkeliersverenigingen in de stad. Een sterk MKB-Haarlem neemt burgers en business zo economisch mee.

Voor meer inspiratie, informatie of ideeën neem gerust contact op met Libardo Hertog Voorzitter CIE Veilig, bereikbare Retail via libardo@hertogmakelaars.nl

  • L. (Libardo) Hertog
    L. (Libardo) Hertog Bestuurslid + Voorzitter CIE Retail, veilig en bereikbaar

Start met typen en druk op enter om te zoeken