Van Straalen: “Het mkb is geen spons”

(bron: www.mkb.nl)

“Het mkb is geen spons waarin je kunt knijpen totdat er niets meer uitkomt.” Dat zegt de voorzitter van MKB-Nederland Michaël van Straalen vandaag in de Telegraaf. Van Straalen waarschuwt een week voor Prinsjesdag voor het gemak waarmee lasten en risico’s worden afgeschoven op het midden- en kleinbedrijf. “Een regelrechte bedreiging voor de ruggengraat van de Nederlandse economie.”

Bomen tot in de hemel
Met name overheid, bonden, banken en het grootbedrijf krijgen een veeg uit de pan. Die denken te gemakkelijk dat er weer wat te halen valt bij het mkb nu de economie groeit. “Veel bedrijven likken nog de wonden van zeven jaar crisis. Ik ben het zat dat de omgeving denkt dat de bomen tot in de hemel groeien”, aldus Van Straalen in de Telegraaf.

De mkb-voorzitter wijst erop dat gemiddeld gezien het wellicht redelijk goed gaat met het bedrijfsleven, maar dat herstel zeker niet voor alle sectoren, bedrijven of regio’s geldt. “Marges zijn nog flinterdun en het blijft elke dag keihard buffelen voor mkb-ondernemers en hun medewerkers.” Desondanks zijn er plannen om stimuleringsregelingen te versoberen of duurder te maken, zoals een hogere premie voor de borgstellingsregeling voor het mkb (bmkb) en minder geld voor de mkb-innovatieregeling MIT. Twee instrumenten die hun waarde voor het mkb meer dan bewezen hebben en nog hard nodig zijn.

“Ik ben het zat dat de omgeving denkt dat de bomen tot in de hemel groeien”

Investeringen doen
Van Straalen zegt in de Telegraaf dat veel ondernemers onzeker zijn door wat er op hen af komt, zoals robotisering, veranderend koopgedrag en onzekerheid door de Brexit en de komst van vluchtelingen. Dit heeft negatieve gevolgen voor het ondernemersvertrouwen en de investeringen. Hij roept het kabinet op investeringen in het mkb juist te stimuleren door bijvoorbeeld de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek flink te verruimen en een fiscale voorziening voor de transitievergoeding.

De jaarlijkse looneis van de FNV jaarlijks vindt Van Straalen “volledig achterhaald”. Loonafspraken worden gemaakt per sector, per regio en per bedrijf. In het interview wijst hij erop dat bij veel sectoren er nog nauwelijks tot geen loonruimte is, zoals de detailhandel en de bouw. “Van veel andere bedrijven is de vermogenspositie tijdens de crisisjaren diep uitgehold.”

Waarschuwing
Ook het grootbedrijf en de banken worden gewaarschuwd. Ondernemers die aan het grootbedrijf leveren merken steeds vaker dat voorwaarden in hun nadeel worden aangepast: druk op prijzen, maar ook steeds verder opgerekte betalingstermijnen. Van Straalen: “Ze gebruiken hun leveranciers om slecht cashflowbeleid te repareren en presteren het ondertussen nog steeds om verpandingsverboden op te nemen in de voorwaarden.”

Het afschuiven van risico’s neemt bij de banken inmiddels groteske vormen aan, vindt Van Straalen. “Ondernemers moeten tegenwoordig eindeloos garant staan als privépersoon voor de simpelste kredietfaciliteiten.“

Michaël van Straalen
Voorzitter MKB-Nederland